NM 10-Ball

Norgesmesterskapet i 10-Ball Damer og Åpen klasse ble i helgen avviklet av Oslo BK på Oslo Biljardsenter. I åpen klasse vant Mats Schjetne (Ask BC) sin tredje strake tittel i 10-Ball, mens i dameklassen vant storfavoritten Ine Helvik (Svithun BK) sin tredje NM-tittel på rad.

Norges Biljardforbund gratulerer alle medaljevinnere med innsatsen. Takk også til Oslo BK og Oslo Biljardsenteret for gjennomføringen.

Nedenfor følger arrangørens rapport fra mesterskapet.

NM 10-Ball 2015

NM 10 ball starter med 81 deltakere i åpen klasse og meget hyggelig med 12 deltakere i dameklassen.

Dameklassen

Som siste år var det snakk om hvem av Ine og Kendall som skulle stikke av med gullet. 4 puljer med 3 spillere i hver pulje skulle by på mange overraskelser.

Pulje A : Christel Johnsen startet med en sterk seier 6-1 mot lagvenninnen Kendall. Nå må Kendall kjempe for å komme seg videre for i neste match møter Nina Torvund Christel og hun vinner 6-4. Da ser det enda litt mørkere ut for Kendal. Hun møter Nina og gjør kort prosess med 6-1 og er videre som nummer 2 i pulja som Christel vinner.

Pulje B : Renate Backelin møter Vilde Mary Dingsøyr Holme i første match og Vilde vinner klart  6-2. Vilde slår også Diana Diarvandi med 6-3 og siste plassen til kvarten må gjøres opp mellom Renate og Diana. Her trekker Renate det lengste strået og vinner 6-4 og er igjen klar for kvartfinalen.

Pulje C : June viser styrke og vinner 6-1 over Sri Stinessen. June møter Michelle Sandman i neste match og der kommer det en liten bombe med at June taper 6-1 og det ser ikke lyst ut for Sri i siste match mot Michelle. Her tar Michelle styringen og går opp til en 3-0 ledelse, her i fra og ut våkner Sri og tar 6 strake partier men ryker ut på for dårlig score. Michell vinner pulja og June nummer 2.

Pulje D : Hvem kan overraske her? Ine er storfavoritt og gjør kort prosess på Arnhild Eiken og Nithusha Lion med 6-1 i begge matcher og seiler opp som favoritt til NM gullet. Nithusha og Arnhild kjemper om den siste plassen i kvartfinalen, Arnhild vinner 6-2 og er videre.

Kvartfinaler

Overraskelsesdamen Christel møter Renate og vinner med 6-2 og er i semifinalen for første gang. Kendall kjører over Vilde og vil ha revansje for tapet mot Christel i pulje spillet. Arnhild møter Michelle og her vinner Arnhild sikkert 6-1 og er klar for semifinalen. Ine har June og her går Ine opp til 5-1 og det ser ut som det er over. June kjemper litt og reduserer 2 ganger med der er det slutt og Ine vinner 6-3.

Semifinaler

Kendall er ute etter revansje mot Christel men ikke denne gangen heller, Christel vinner 6-4 og er i finalen for damer.  Ine viser ingen nåde og slår Arnhild 6-0 og favoritt stemplet er ikke mindre

Finale

Christel bommer flere 10-ere i matchen og det gjør man ikke ustraffet mot Ine, Ine vinner 6-1 og tar sin tredje NM tittel på rad.

Pallen_Kvinner_NM_10-Ball

Åpen klasse

Med 80 deltakere skulle dette bli et NM med overraskelser utover i turneringen. Etterhvert så ble tapersiden fylt opp med noen av de beste i landet.

Runde 1

Sajid Rahem slår Roy Karlsen lett 9-2, Tron Engebakk har WO. Ole Tobias Gangfløt møter Raymond Kandola og vinner 9-4. Junioren Nicolai Gundersen får det tøft mot Ine Helvik og taper 9-5. Bjørn L’Orange fikk Rune Antonsen og vinner 9-3. Jan Atle Kofoed har WO. Vilde M.D. Holme møter Bjørn Erik Torsteinsen og kjemper likt fram til 4-4, hun har flere sjanser til partier men taper 9-4 til slutt. Knut Inge Røstvold viser ingen nåde mot Marius Fredriksen og vinner 9-1. Jan Thomassen har WO. June Håndstad har WO. Vegar Lind og Egil Arne Sørensen har en skikkelig slitematch som Egil Arne vinner 9-6 tilslutt. Snookerspilleren Umar Hayat Ali møter Robin Nathan og går kjapt opp til 8-3, Robin kjemper opp til 8-7 men bommer og Umar avgjør med 9-7. Aria Senemar har WO. Arne Wiese Hansen har WO. Jentene Nina Torvund og Arnhild Eiken møtes og Arnhild vinner 9-3. Pål Fillipsveen og junior Yousef Austrheim kjemper jevnt fram til midten av matchen og derifra og inn vinner Pål 9-5. Eystein Gangfløt har WO. Jonas Gangfløt møter Knut Egil Michaelsen og her blir det kamp helt inn, Jonas vinner 9-8 og viser igjen at dette er et talent som vi kommer til å se mere til i framtiden. Kjetil Fredriksen kjører over Kjartan Maraas med 9-0. Rune Paulsen har WO. Kim Ronny Nygård møter Thomas Benjamin Gundersen og her kjempes det fra til slutt, Thomas vinner 9-7 over Kim.  Kenneth Rognstad slår Robert Farinetti 9-5 og blir ikke den siste som taper for han. Bjørn Bratteberg har WO. Martin Asphaug har WO. Nevzat Yesil vinner 9-2 over Kent Hansen. Timo Mäkelä viser styrke med 9-3 seier over Jan Morten Arnesen. Hasan Emre Vural har WO. Jan Erik Gundersen har WO. Marius Nøsterud fikk det tøft mot Kent Haldin og taper 2-9.

Vinner runde 1

I denne runden kommer de seedede spillerne inn og her skjer det mange overraskelser. Seedet som nr 1, Mats Schjetne, viser ingen nåde mot Sajid Raheem og vinner 9-3. Tron Engebakk møter 2. divisjonsspiller Thomas Pedersen og her er det fight nesten helt inn, Tron vinner 9-7 tilslutt. Thomas Aleksander Bjørnson Fjæran viser styrke med 9-3 over junior Ole Tobias Gangfløt. Ine Helvik skal egentlig møte Askild Hansen men han kan ikke møte pga fødsel. Gratulerer så mye med barn Askild. Espen Saltnes møter legenden Bjørn L’Orange og her er det match fram til 8-8. Bjørn bommer siste 10 og den går 2 vant og i feil hull. Hvit havner helt oppe i kortvant. Bjørn takker for matchen men Espen sier at 10 skal opp og replasseres på spot. Espen har ingen lett putt på 10 og bommer. Bjørn vinner 9-8.

Nordnorsk oppgjør mellom Jan Atle Kofoed og Jørn Betten, der er det hill hill og Jan Atle trekker det lengste strået og vinner 9-8. Jon Andersen Eide slår Bjørn Birger Andreassen 9-6. Tom Bjerke vinner 9-6 mot Bjørn Erik Thorsteinsen. Damianos møter ikke opp mot Knut Inge Røstvold og da er en av favorittene på tapersiden. Jan Thomassen slår Kendall Onstad 9-6. Jørgen Nilsen viser ingen nåde mot June Håndstad og vinner 9-3. Egil Arne Sørensen møter Jan Kjetil Nordrum som leder fort 2-0, skal gå opp til 3-0 men forløper på 10 og da snur matchen til Egil Arne som vinner 9-4. Henrik Hagen setter Umar på plass med 9-4. Aria kjemper mot Stian Larsen men må gitt tapt til slutt 9-6. Emil Bjørkmann slår Arne Wiese Hansen 9-6. Roger Rasmussen vinner 9-4 mot Pål og er som vanlig i mesterskap på topp. Stig Ringebo spiller sin første turnering på mange år og Eystein slår han lett 9-4. Olav Skrudland vinner 9-0 mot Maron Pettersen.

En som man aldri skal avskrive er Christian Johannessen, Kjetil Fredriksen får det tøft og 9-1 er et faktum. Rune Paulsen fikk det tøft mot Fredrik Førde med 1-9. Moises Forfan og Øzgur Simsek kjemper helt til hill hill og her setter Moises 10-eren og vinner 9-8. Vinneren av NM i 8-Ball i januar Steffen Wolff viser meget bra spill og Thomas Benjamin Gundersen taper 9-2. Erik Gårdelöf havner i en skikkelig fight mot Keneth Rognstad som Kenneth vinner 9-7.  Bjørn Bratteberg kjemper mot Dag Jøran Aralden men holder ikke helt inn og taper 9-7. Arild Moilanen spiller helt jevnt med Martin Asphaug og vinner 9-7. Joakim Haugen løper over Nevzat med 9-2. Matias Sætre viser også at han er sterk med 9-3 mot Timo. Robert Grønli vinner lett over en nervøs Emre med 9-4. Jan Erik Gundersen slår Sri Stinessen med 9-5.  Seedet som nr 2 møter Kristoffer Mindrebøe Kent Haldin og her er det fight fram til 8-8, etter å ha ligget bak 5-8 vinner Kent til slutt 9-8. Nok en favoritt må over på tapersiden.

Taperrunde 1

Roy Karlsen møter ikke opp og Kristoffer Mindrebøe går automatisk videre. Emre spiller bedre i dag og snur 1-4 til 7-4 mot Raymond Kandola. Det skjer ikke så mye i denne runden uteom matchen mellom Kent Hansen og Espen Saltnes. Det summer i lokalet at Kent leder 5-1 og mot en elite spiller som Espen er det en stor overasskelse, Espen kjemper seg til hill hill og vinner på målstreken 7-6. Sajid Raheem ryker ut mot Marius Nørsterud er også litt overraskende.

Vinner runde 2

Her viser nesten alle elite spillerne hvor skapet skal stå og de fleste vinner klart. Kenneth Rognstad viser styrke mot Dag Jøran Aralden og vinner 9-7. Robert Grønlie kjemper seg fram til hill hill mot Matias Sætre men holder ikke helt inn go taper 9-8.

Taperunde 2

Unggutten Emre snur 0-5 til 7-5 og Timo Mäkalä er ute. Damianos Giallourakis vinner 7-2 mot Kendall Onstad og vil være med på dette, han vant siste eliteturnering i Bergen og er i form.

Taperrunde 3

Dette er siste runde runde på tapersiden og distansen er 8. Emil Bjørkmann fikk Kristoffer Mindrebøe og det blir ikke lett og han taper 8-3. Emre og Stian Larsen spiller på finalebordet, begge sliter litt. På stilling 7-6 til Stian så bommer han en og det er det siste han gjør i den matchen, Emre brekker på hill hill og spiller seg ut og Stian er ute. Martin Asphaug slår ut Egil Arne Sørensen med 8-4. Elitespiller Erik Gårdelöf og divisjon 2 spilleren Jan Thomassen havner på hill hill. Blir det nok en overraskelse? Jan er inne på 5 og melder dobbel i hjørnet som slamrer og Erik putter de siste kulene og puster lett ut. Jon vinner 8-6 mot Marius Fredriksen. Nytt Nordnorsrk oppgjør og Jan Atle Kofoed vinner 8-5 mot Vegar Lind. Jonas vinner 8-4 mot Ine Helvik og er klar for sluttspill. Pål Fillipsveen er en fighter og viser dette mot Tron Engebakk med 8-6. Jan Erik Gundersen slår Arne Wiese Hansen med 8-1. Robert Grønlie er igjen på hill hill, nå mot Knut Egil Michaelsen og klarer ikke denne gangen heller å avgjøre til egen fordel og må pakke købaggen. Jan Kjetil Nordrum og Arild Moilanen havner også på 7-7, Jan Kjetil vinner denne fighten som mange gang før og Arild er ute. Damianos er sterk og det får Dag Jøran Aralden merke med 8-2. Robert Farinetti blir for sterk for Moises og vinner 8-3. Espen Saltnes har hatt det tøft men setter Fredrik Førde på plass med 8-3. Olav Skrudland slår Jan Morten Arnesen 8-5. Stig Ringeboe og Thomas Pedersen er på hill hill, Thomas er sterkest til slutt og er videre.

Sluttspill siste 32

Robert Farinetti blir sittende mye i stolen og Mats er råsterk med 9-2. Jon Andersen Eide får det like tøft med 1-9 mot Thomas Fjæran. Pål Fillipsveen og Bjørn L’Orange kjemper og Pål må tilslutt gi tapt 7-9. Knut Egil Michaelsen og Tom Bjerke havner på 8-8, Tom viser sin erfaring og vinner 9-8. Knut Inge Røstvold prøver men det holder ikke mot Kristoffer Mindrebøe og taper 5-9. Jørgen Nilsen vinner hele 9-1 mot Jan Atle Kofoed. Henrik Hagen spiller jevnt med Damianos fra til 6-5 men ryker 9-6 tilslutt. Tommy spiller mot Martin og vinner greit 9-5. Turneringsspilleren Roger Rasmussen er sterk og slår Jan Kjetil Nordrum 9-3. Espen Andersen møter Thomas Pedersen som er divisjon 2 spiller. Han er blitt nevnt tidligere, og vinner meget overraskende 9-8 mot Espen. Christian Johannessen setter Emre på plass med 9-2. Steffen Wolff brekker meget bra og spillingen er i toppklasse og Espen Saltnes får et klart tap på 3-9.  Kenneth Rognstad viser Jonas Gangfløt at det er tøft på dette nivået og vinner 9-4. Joakim Haugen vinner greit 9-5 mot Olav Skrudland. Jan Erik Gundersen er sliten og da blir det tøft mot Matias Sætre som vinner 4-9. Kent Haldin viser styrke mot Erik Gårdelöf med 9-4.

Siste 16

Sitte runde denne dagen og her skjer det litt av hvert. Thomas Fjæran leder overraskende 5-0 mot Mats Schjetne og kan dette gå veien. Som sagt fær skjer det i mange matcher at momenter forandrer seg under mange matcher. Thomas gjør nesten ingen feil videre, men Mats får brekket på plass og spiller utrolig og tar 9 kjappe partier på rad og vil lengre fram i turneringen. Tom Bjerke vinner greit 9-4 mot Bjørn L’Orange. Kristoffer Mindrebøe viser også styrke og da er det ikke lett for Jørgen Nilsen som taper 9-3.  Damianos Giallourakis er også på gang med sitt spill og brekker meget bra. Tommy kommer aldri inn og taper 9-4. Roger Rasmussen viser ingen nåde og vinner 9-4 mot Thomas Pedersen, denne mannen kommer sansynligvis igjen. Steffen Wolff viser at gullet i 8-Ball NM ikke er tilfeldig og vinner 9-5 mot Christian Johannessen. Kenneth Rognstad og Joakim Haugen har hatt mange matcher opp gjennom årene og som regel er det Joakim som stikker av med seieren. Ikke denne gangen, Kenneth er klar for kvartfinale og viser at det er i Eliten han hører hjemme og vinner 9-7. Matias gir ikke fra seg mye og Kent Haldin taper 9-3.

Kvartfinaler

Søndag morgen og alle er tidlig ute for oppvarming. Mats Schjetne starter som vanlig kjapt og leder 4-1 mot Tom Bjerke. Tom reduserer til 4-4 og skal det bli match her? Nei, Mats tar kjapt 5 til og er førstemann til semifinalen. I et rent Oslo BK oppgjør mellom Kristoffer Mindrebøe og Damianos Giallourakis. Kristoffer er tilbake og spiller fantastisk, og Damianos er tydelig irritert over eget spill. På 8-3 til Kristoffer skifter momentet. Kristoffer bommer matchball og plutselig er det 8-6. Damianos putter 10-eren i dette partiet men forløper i motsatt hjørne og Kristoffer er klar for enda en semifinale.

Roger Rasmussen og Steffen Wolff kjemper som villkatter. Roger leder 7-4, men momentet skifter litt og de havner på hill hill. Steffen trekker det lengste strået og vinner 9-8. Nyopprykkede Matias tar fort føringen 3-1 mot Kenneth. Kenneth svarer og Matias er ikke lengre med i matchen og taper 9-5.

Semifinaler

NM vinner i 14.1 Kristoffer Mindrebøe mot 1.seedet og tittelforsvarer Mats Schjetne. Mats spiller stødig og er raskt oppe i 8-3, Kris vinner et par partier, men Mats spiller meget stødig og vinner 9-5 fortjent.

Vinner av 8-Ball NM i januar Steffen Wolff mot 1.divisjonsspiller fra Raufoss Kenneth Rognstad. Det virker som så mange ganger før at Kenneth er fornøyd med semifinalespill og går rundt og smiler og er happy som bare det. Steffen går kjapt opp til 4-0. Jan Kjetil Nordrum vifter med hendene og viser muskler at nå må du våkne. Kenneth våkner og reduserer til 3-4. På stillingen 8-6 til Steffen roter Kenneth seg litt bort og etter en safe duell spiller Steffen seg til matchball, som han setter og er igjen i finalen.

Finale

Regjerende mester i 10-Ball Mats Schjetne mot 8-Ball mesteren fra Mars Steffen Wolff. Steffen brekker så bra og med så bra kontroll på hvit at det er en fryd å se på. Starter med utspill og leder 1-0. Man må også ha litt tur på brekket og i spillet for å vinne. Mats spiller også stødig så hvem som vinner tilslutt er marginalt. Steffen har sjansen men benytter den ikke og når i tillegg motstander spille bra så blir det tøft. Steffen hadde en fin kommentar at det er forskjell på folk. Jeg bruker å si at tur og dyktighet hører godt i lag. Mats vinner fortjent 9-6 og vinner 10-Ball NM for tredje år på rad og det sier vel litt om hvilken disiplin som er hans favoritt.

Pallen_Menn_NM_10-Ball

Arrangør sier takk

Vi takker for meget hyggelig helg med mye og god spilling. Mye moro og bra stemmning i lokalet under hele turneringen. Takker også Jan Terje Øyen og Thorbjørn Eriksen som ledet turnering på en veldig bra måte.

Velkommen tilbake til neste Norgesmesterskap, med Kongepokal

Det er kun 2 måneder til Hans Majestet Kongens Pokal i 9-Ball og vi håper på ny deltakerrekord i dette NM. Vi ses snart igjen!

Egil Arne Sørensen og Thomas Stavang Pedersen

You may also like...