Emil vinner sølv i VM

For første gang siden 1998 (hvor Thomas Jømne tok en bronsemedalje) har Norge tatt medalje i et junior-VM. Og det ble til og med en glimrende sølvmedalje. Norges Biljardforbund er utrolig stolte og gratulerer Emil Gangfløt (Fredrikstad BK) med en strålende innsats i Moskva. Det gratuleres også selvsagt til Nina Torvund (Hyllestad IL, BG) – som havnet på en super 7. plass.

Siden Emil ikke var direktekvalifisert til sluttspillet, måtte han gå den vanskelige veien gjennom kvalifisering før selve mesterskapet tok til. I kvalifiseringen måtte han egentlig komme til finalen for å kvalifisere seg til sluttspillet, men i og med at det kom et forfall blant de forhåndskvalifiserte, så var det plass til 3 utøvere fra kvalikken. Det passet bra for Emil, siden det var akkurat 3. plassen han kapret i knallhard konkurranse i kvalifiseringsrunden. Emil oppnådde følgende resultater i kvalifiseringen:

7-2 mot Jyri Vlasov (RUS), 7-2 mot Andrei Aderiho (BLR), 7-6 mot Egor Sokolov (RUS), 5-7 mot Quinten Pongers (NED) i semifinale og 7-4 mot Mikita Paluyan i den avgjørende kampen om den siste kvalifiseringsplassen.

I sluttspillet tok Emil frem storspillet og gikk ubeseiret frem til finalen. Han slo i tur og orden Haydar-Ali Cappo (CAN) med 7-0, Shamir Tremus (CUW) med 7-5, Dennis Laszkowski (GER) med 7-5, Artem Lukin (RUS) med 9-6 og i semifinalen beseiret Emil vår danske venn Christoffer Lentz med 9-7. Da var det bare finalen igjen.

I finalen ventet Mahkeal Parris (USA) som kom fra tapersiden etter å ha tapt for nettopp Christoffer Lentz tidligere i sluttspillet. Finalen startet nervøst fra begge utøvere. Mest så det ut til at amerikaneren merket presset i starten. Emil var uheldig og slamret et par niere og en åtter slik at amerikaneren allikevel holdt noenlunde følge. Akkurat som i semifinalen snudde amerikaneren kampbildet og det var han som til slutt kunne avgjøre det hele med sifrene 9-6.

Da er VM-eventyret i Moskva over for både Nina og Emil . Begge våre utøvere bet skikkelig bra fra seg og satt Norge på det internasjonale Pool-kartet. Som vanlig er det de små marginene som avgjør. Og med super læring – som deltakelse i VM er – føler vi oss trygge på de små marginene oftere og oftere går i vår favør.

Nina havnet til slutt på 7. plass i mesterskapet etter å ha startet med seier 7-3 over Shaiyene Aurilia Fritz (RSA) for deretter å tape ganske klart mot en av favorittene fra Taipei – Chia-Hua Shen med sifrene 1-7. (Shen vant senere gullmedaljen i mesterskapet). På tapersiden slo hun Nataly Damian fra Peru 7-2 før hun måtte gi tapt for Daria Siranchuk fra Ukraina 3-7.

Tidligere publisert sak:

Nina Torvund (Hyllestad IL, BG) har gjennom sine resultater i sommerens EM i Veldhoven (NED) blitt uttatt til VM i 9-Ball som en av 4 europeiske utøvere. Mesterskapet begynner i Moskva (RUS) onsdag 31. oktober og avsluttes lørdag 3. november. Jenteklassen består av 15 forhåndsuttatte utøvere og blir supplert av en utøver fra den åpne kvalifiseringen som avvikles i dag (29. oktober).

Nina reiser til Moskva i dag, etter å ha tilbrakt helgen i Stockholm sammen med den svenske utøveren My Nguyen hjemme hos Ann-Sofie Löfgren (som skal være med til Russland som felles leder). Der har de finpusset formen de siste dagene, og har også fått hjelp av Marcus Chamat i løpet av helgen.

Vi har dessverre lite informasjon om hvor vi kan finne resultater og eventuell stream, men vil komme tilbake til dette dersom vi får mer informasjon fra arrangør eller World Pool-Billiard Association (WPA). Nettsiden som er oppgitt i informasjonen finner dere HER.

På guttesiden har Emil Gangfløt (Fredrikstad BK) meldt seg på til dagens kvalifisering. Han skal – sammen med 17 andre utøvere – slåss om 2 plasser til selve mesterskapet. Emil har fått Walk Over i første runde og skal i W1 møte russeren J. Vlasov. Dere finner skjemaet for kvalifiseringen i Gutter U17 HER.

Norges Biljardforbund ønsker både Nina og Emil masse lykke til.

You may also like...