Medaljerush på EMs siste dag

Etter å ha hatt litt stang ut og marginer mot oss i de første disiplinene i EM for junior i Veldhoven (Nederland), løsnet det skikkelig på mesterskapets siste dag i 9-Ball.

Den største prestasjonen sto Emil André Gangfløt (Ask BC) for da han gikk helt til topps i klassen for Gutter under 17 år. Emil kom fra tapersiden i turneringen etter å – i Winner Qualification – ha tapt klart (1-7) for Szymon Kural fra Polen. Emil kjempet seg igjennom og møtte i kvartfinalen finske Arseni Sevastyanov som mange kanskje husker vant det nordiske mesterskapet i U19 som ble spilt i Oslo i januar i år. Emil vant 7-5 og hadde dermed sikret seg spill om medaljene. I semifinalen møtte han Florian Heel fra Østerrike og vant forholdsvis klart 7-4. Finaleplassen var sikret og motstander ble igjen polakken Szymon Kural som han tapte så klart for i WQ. Finalen ble jevn og spennende hvor begge spillere til tider var preget av stundens alvor. Kampen gikk til hill-hill, og når polakken feiler en safe på 7eren og gir Emil ball i hånd, har Emil ingen problemer med å spilles seg ut og sikre gullmedaljen. Vi gratulerer så mye!

Nina Torvund fra Hyllestad IL, BG spilte seg også til finalen i jenteklassen. Nina spilte strålende gjennom hele turneringen og slo bl.a. regjerende mester i 9-Ball – My Nguyen fra Sverige 6-3 i Winners Qualification. I kvartfinalen ble Vivien Heine fra Tyskland sendt ut av mesterskapet med 6-2 og i semifinalen måtte hviterussiske Milena Murha gi tapt med resultatet 6-4 til Nina.

Som i gutteklassen ble det igjen en finale som var en reprise av WQ, men denne gangen ble den svenske jenta for sterk. My Ngyen vant klart 6-2 og forsvarte dermed sin 9-Ball-tittel. Men sølv er knallsterkt i dette feltet og vi gratulerer så mye.

I klassen for Gutter under 19 år var det Ole Kristian Rudshavn fra Oslo BK som sto for medaljefangsten. Ole Kristian spilte seg feilfritt igjennom frem til semifinalen hvor han dessverre måtte gi tapt for sin skandinaviske motstander Christoffer Lenz fra Danmark med sifrene 6-8. Lenz gikk senere bort og vant finalen klart mot Mustafa Alnar fra Nord-Kypros. Vi gratulerer Ole Kristian med en flott bronsemedalje.

Og når vi i tillegg avslutter med en super sølvmedalje i jentenes lagkonkurranse, avsluttes mesterskapet på aller beste vis. I lagkonkurransen spilte Nina Torvund og Astrid Eiken Flage (begge fra Hyllestad IL, BG) seg frem til finale etter å ha beseiret Nord-Kypros, Tyskland og Østerrike. Alle kampene gikk til shoot-out hvor våre norske jenter er utrolig sterke. De har vel aldri tapt en shoot-out de 2 årene de har spilt sammen. Vi gratulerer Nina og Astrid med sølvmedaljen og passer på å også gratulere alle de øvrige norske utøverne som gjennomførte et juniormesterskap som tyder på at fjorårets medaljefangst ikke var et blaff, men viser at langsiktig jobbing gir resultater. En stor gratulasjon også til trener Vegar Kristiansen og Sportssjef Jostein Jullum som får være med på å ta æren for våre fremganger.

Vi kan også nevne at Emil og Nina av EPBF er uttatt til å representere Europa under årets VM for ungdom som spilles på Kypros i November. Dette er veldig sterkt da det kun er gullmedaljevinnere samt en ekstra jente basert på medaljepoeng fra årets EM som får plass. Vi ønsker lykke til.