Dugnaden er ikke over!

Norges Biljardforbund avlyser all terminfestet aktivitet ut året!

Vår planlagte jubileumsturnering – Nordisk mesterskap i carambole, pool og snooker, som var planlagt i januar neste år, er etter dialog med de øvrige nordiske landene også – inntil videre – avlyst. Det diskuteres nå med de øvrige nordiske landene om turneringen kan settes opp igjen høsten 2021.

Norge er i starten på smittebølge nr. 2 og viruset sprer seg raskt. Regjeringen innfører derfor nye nasjonale smittetiltak. Samtidig legger de opp til at lokale myndigheter i større grad skal utarbeide lokale tiltak. Dette gjøres for å unngå nasjonal nedstenging.

Det viktigste budskapet i dagens pressekonferanse fra regjeringen er at vi må ha færre kontakter enn tidligere. Vi skal ikke reise unødvendig, og vi skal ikke oppsøke mennesker unødvendig. I klartekst betyr det at vi blir bedt om å holde oss hjemme.

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet skal vurdere nøyaktig hvilke tiltak som er aktuelle i de ulike regionene. Kommuner i en bo- og arbeidsregion som innfører tiltak bør gjøre det mest mulig samordnet. Det betyr at nærliggende kommuner til storbyer bør ha like tiltak slik at man unngår forvirring. I Bergen har de allerede i kveld holdt pressekonferanse hvor de varsler strengere tiltak enn det regjeringen har lagt frem. Oslo kommune vil avholde en pressekonferanse i morgen (6/11) kl. 13:00.

Når det gjelder klubbenes egen aktivitet, er det viktig at klubbene holder seg løpende orientert om hvilke restriksjoner som gjelder i sin kommune. Ta kontakt med kommuneoverlegen dersom dere er i tvil. Til orientering ble helgens NC i Carambole Halvmatch avlyst etter arrangørens dialog med kommuneoverlegen. Og dette skjedde før forbundet kom med sin avlysning. Bra og korrekt håndtering av arrangørklubben BPS CC.

Det er svært viktig at vi tar inn over oss alvoret i smittesituasjonen. Vi må ikke tøye grensene.

Våre koronavettregler gjelder fremdeles, men kan bli tilsidesatt av lokale tiltak.