NM – Kongen

NM arrangementene i Oslo er ferdige og det har blitt kåret fem Norgesmestere i 2 klasser og 4 disipliner.

Den dominerende utøveren etter en drøy uke er Mikael Øgaard fra Bex BK. Mikael gjorde et comeback i forbundets turneringer etter sist å ha deltatt i Eliteturnering tilbake i august 2016. Og hvilket comeback fikk vi ikke se? Det luktet svidd fra første start med en 109-serie i første kamp, og han spilte seg like godt frem til finalen i den første disiplinen 14.1. Der møtte han Emil André Gangfløt fra Fredrikstad BK og gikk seirende ut av matchen med seierssifrene 125-50. Den første NM-tittelen i comebacket var et faktum.

I den neste turneringen – 10-Ball spilte Mikael seg frem til kvartfinale hvor han tapte knepent 7-8 mot Mats Brujordet Schjetne fra Ask BC. Mats ble senere Norgesmester i 10-Ball.

Den neste turneringen var 8-Ball og her var Mikael igjen helt konge på filten og får sin revansje mot Mats i finalen som han vinner 8-4.

Siste turnering i Åpen Klasse var 9-Ball som også var satt opp med Kongepokalen. Her var det 78 påmeldte utøvere og igjen spilte Mikael seg frem til finale fra vinnersiden. Han var for øvrig ikke innom tapersiden i noen av de fire norske mesterskapene som ble spilt. Etter å ha eliminert Gard Eiken Flage (Hyllestad IL, BG), Knut Inge Røstvold (Trondheim BK), Didrik Vatne (Gjøvik og Raufoss BK) og Emil André Gangfløt (Fredrikstad BK) i enkelcupen var det klart for finale mot Thomas Fjæran fra Ask BC (som han for øvrig også slo i vinnerkvalifiseringen). Mikael spilte stødig og nøyaktig igjen og sikret seg sin tredje NM-tittel og Kongepokal med sifrene 9-5.

Tre NM-titler, kongepokal, 24 seire og kun ett tap på fire turneringer er fasiten. Mikael raste inn på Norgesratingen på en solid 5. plass med 1589 ratingpoeng. Vi gratulerer og bøyer oss i støvet.

Vi gratulerer selvfølgelig også alle andre medaljevinnere (se oversikt nedenfor) og takker Oslo Biljardklubb for gjennomføringen av dette mesterskapsarrangementet som ble avholdt på en drøy uke og i en form som ikke er utprøvd før. Dette skal nå evalueres for å finne fremtidige måter å arrangere mesterskapene våre.

RESULTATER 9-BALL – KVINNER

GullIne HelvikSvithun BK