1.3 - Andre regler

Navigasjon:  Regler og spesifikasjoner > Snooker > Alternative former for Snooker > 1 - Snooker Shoot Out >

1.3 - Andre regler

Logo_NBSNOOKER-REGLER OG SPESIFIKASJONER

1. Hvis en utøver spør dommeren om å rengjøre en ball vil ikke støtklokken stoppes, og rengjøringen vil finne sted innenfor utøverens støttid. Dommeren kan likevel erklære «time out», dersom han for eksempel bestemmer at flere baller må rengjøres.

2. Skulle noen utenforstående forstyrre en utøver i løpet av hans tildelte støttid, har dommeren makt til enten å stoppe eller å tilbakestille støtklokken. Dommeren har også mulighet, når som helst, til å erklære time out og bestemme om støtklokken skal startes på nytt eller tilbakestilles.

3. Om en utøver mener at en ball ikke har blitt lagt rett tilbake på prikk, vil klokken fortsette å gå hvis ikke dommeren bestemmer noe annet.

4. Hvis stillingen er uavgjort på slutten av et parti på 10 minutter, skal seieren av partiet avgjøres med sudden death og shoot out på blå ball. Den blå ballen legges på prikken sin og køballen må støtes fra innenfor D-en. Utøveren som gjorde åpningsstøtet i partiet får første mulighet til å putte den blå ballen, og den første utøveren som putter den, samtidig som motstanderen bommer i samme runde, vinner partiet.

5. Dersom det skulle oppstå en fastlåst situasjon, er utøverne ansvarlige for å løse situasjonen innenfor den tilgjengelige tiden. Det er IKKE tillatt å gjøre et nytt opplegg.