3.1 - Beskrivelse

Navigasjon:  Regler og spesifikasjoner > Snooker > Spilleregler for Snooker > 3 - Spillet >

3.1 - Beskrivelse

Logo_NBSNOOKER-REGLER OG SPESIFIKASJONER

Snooker kan bli spilt med to eller flere utøvere, enten individuelt eller som lag. Spillet kan bli oppsummert som dette:

a. Hver utøver bruker den samme hvite køballen og det er tjueen objektballer – femten røde, hver verdt ett poeng, og seks fargede: gult verdt to, grønn verdt tre, brun verdt fire, blå verdt fem, rosa verdt seks og svart verdt sju poeng.

b. Å få poeng på støt når det er en utøvers tur skjer når man putter røde og fargede baller vekselsvis helt til alle røde baller er fjernet fra bordet, og deretter de fargede ballene etter stigende rekkefølge i forhold til deres verdi.

c. Poeng man får på støt skal legges til poengsummen til den aktive utøveren.

d. Straffepoeng fra feil skal legges til poengsummen til den ikke-aktive utøveren.

e. En taktisk manøver på et hvilket som helst tidspunkt i et parti er å spille køballen bak en annen ball som ikke er «on», slik at den er snookret for neste utøver. Hvis en utøver eller et lag ligger bak med flere poeng enn det som er tilgjengelig av ballene som ligger på bordet, blir viktigheten av å legge motstanderen i snooker, i et håp om å få poeng fra feil, stor.

f. Vinneren av et parti er utøveren eller laget:

i. som får den høyeste poengsummen;

ii. som partiet blir gitt til av motstanderen, eller

iii. som blir tildelt seieren iht. 3.14(d)(ii) eller 4.2.

g. Vinneren av et sett er utøveren eller laget:

i. som vinner flest, eller det nødvendige antall parti;

ii. som lager den største totalsummen der det totale antall poeng er avgjørende; eller

iii. som blir tildelt seieren iht. 4.2.

h. Vinneren av en kamp er utøveren eller laget som vinner flest sett eller, der det totale antall poeng er avgjørende, har den høyeste totalsummen.