7.1.9 - Alkohol generelt i idretten

Navigasjon:  Turneringsbestemmelser > 7 - Regler for klubber > 7.1 - NIFs lov >

7.1.9 - Alkohol generelt i idretten

Logo_NBTURNERINGSBESTEMMELSER OG REGLER

1.NB skal fremstå som en organisasjon som arbeider mot bruk av alkohol i idrettslig sammenheng.

2.Barn og unge som deltar i aldersbestemte klasser (under 18 år) skal møte et trygt og alkoholfritt idrettsmiljø. Trenere, ledere og utøvere skal fremstå som gode forbilder for barn og unge og ikke nyte alkohol i samvær med utøvere i denne alder.

3.Medlemmene i organisasjonen skal informeres om de skadevirkninger alkohol har på prestasjonsevnen, sikkerheten og det sosiale miljø.

4.Arenakulturen skal være trygg, familievennlig og alkoholfri. På arenaen skal det derfor ikke nytes alkohol i tilknytning til konkurranseaktiviteter. I lokaler tilknyttet idrettsanlegg gjelder de kommunale skjenkebestemmelser dersom lokalet leies ut til private. Se også 11.8 - Oversikt over sanksjoner (punkt 9).

5.Idretten skal ha en restriktiv holdning til samarbeidsavtaler med bedrifter som har en vesentlig del av sin virksomhet knyttet til salg av alkoholholdige drikke/produkter. Alle organisasjonsledd pålegges å følge norsk alkohollov med forskrifter og retningslinjer.

6.Arenareklame og utstyrsreklame utføres iht. gjeldende lovverk. I utgangspunktet rammes ikke reklame for lettøl, men det er forbudt å reklamere for andre varer med samme varemerke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk.

7.Norsk alkohollov gjelder for alle som deltar på idrettsarrangement i Norge, hvilket betyr at også internasjonale aktører må forholde seg til den norske lovgivningen når de deltar på idrettsarrangement i Norge.

8.Norske utøvere (bosatt og aktiv i Norge) som deltar i internasjonal turnering/mesterskap i utlandet skal forholde seg til norsk lovgivning for idrettsarrangement i Norges selv om lovgiving i vertsland og/eller ansvarlig arrangørs regler tilsier noe annet.