7.2 - Regelbrudd som resulterer i feil

Navigasjon:  Regler og spesifikasjoner > Pool > WPAs Regler for Pool > 7 - Regler/Bestemmelser for rullestolkonkurranser >

7.2 - Regelbrudd som resulterer i feil

Logo_NBPOOL-REGLER OG SPESIFIKASJONER

a)Utøveren må forbli sittende mens han støter (en rompedel må ha kontakt med sete eller setepute). Hvis en setepute brukes, må den forbli flat og dekke setet på rullestolen jevnt. Seteputen må ikke brettes på setet og holdes på plass av utøverens ben eller stubber. Utøveren må ikke sitte på hjulet eller armlenet. Punktet hvor utøverens rompedel hviler på setet eller setepute må ikke være høyere enn 68,5 cm fra bakken som rullestolen ruller på i vanlig stilling.

b)Utøvere må ikke ha fot/føttene sine i gulvet når støt gjennomføres. Utøverne må ikke bruke bena eller stubber som en støtte mot noen del av bordet eller rullestolen når støt gjennomføres.

c)Utøverne har tillatelse til å bruke hjelpemidler som køforlengere, spesielle reker osv. Utøvere må ikke bli assistert når støt gjennomføres (annen person kan holde reken, men får ikke hjelpe til med støtet). Hvis en utøver trenger hjelp til å bevege seg rundt bordet, kan en annen person hjelpe, men må ikke berøre rullestolen når støt gjennomføres.

Brudd på ovennevnte anses å være i strid med 6.17 Usportslig opptreden og vil typisk bli straffet som følger: første forseelse, motstander gis køball i hånd hvor som helst på bordet; andre forseelse, tap av pågående parti; tredje forseelse, tap av match. Dommeren kan ilegge en annen straff avhengig av type lovbrudd.