Om Biljard

Biljard er en fellesbetegnelse på tre grener:

• Pool
  • Snooker
  • Carambole

Ordet biljard stammer fra fransk. Enten fra ordet «billart» som betyr en trekø eller fra ordet «bille» som betyr ball.

I Norge er pool klart mest utbredt. Derfor er også Norge ett av de få landene hvor man blander begrepene: Man sier «biljard» mens man egentlig mener pool.

Snooker

Snooker er klart mest utbredt i Kina (mer enn 1 million lisensierte spillere), i Storbrittania og noen av landene i det Britiske Samveldet. For 15-20 år siden var flere snookerspillere de best betalte idrettsutøvere i England (Steve Davis på toppen), men de har senere blitt forbigått av mange fotballspillere.

Carambole

Carambole er størst i mange land i det sentrale og sydlige Europa, i Syd-Amerika og i noen land i Asia. I lille Nederland er det nesten 50.000 lisensierte biljardspillere, over 40.000 av dem spiller carambole. I Tyrkia er det mer enn 150.000 lisensierte carambolespillere. Også i Danmark er carambole den dominerende biljardgrenen.

Pool

I Norge er pool den klart dominerende grenen. Av ca. 5000 medlemmer i klubbene spiller mer enn 90% pool, Pool er dominerende også i USA og i flere land i det nordlige og vestlige Europa.

Mange ulike disipliner

Det er flere ulike disipliner innenfor hver gren. I pool spiller man 14-1, 8-ball, 9-ball og 10-ball. Innenfor carambole har man flere svært ulike disipliner: 3-vants carambole, 1-vants carambole, fri carambole, kjeglebiljard, cadre 47 cm og cadre 71 cm. Mer om de ulike spilltypene kan du finne under egne sider for hver gren.