Samleside EM 2019 – Treviso

Tirsdag 7/5 - Dag 11
Mesterskapets siste dag her i Italia og det tynnes ut i rekkene av spillere som fremdeles er med i 9-Ball. Vi har både Matias og Mats igjen til dagens første kamp som er «Siste 32».

Matias er opp mot Edmond Zaja (ALB). Han starter med å brekke ugyldig, men tar allikevel det første partiet, samt at han bryter albanerens serv og går opp til 2-0. Bra start. Zaja kommer tilbake og det jevner seg ut på 3-3, hvor Matias igjen får et ugyldig brekk. Denne gang blir han straffet og Zaja renser. Han brekker og renser også sin egen serv og leder 3-5. Matias kommer med et parti til – stillingen 4-5, og så er det slutt. Albaneren tar 4 partier på rad og vinner 4-9. Matias havner på 17. plass i 9-Ballkonkurransen i EM – noe som er hans beste prestasjon her nede.

Mats mot Sam Wentzel – en spiller fra Luxemburg som Mats tidligere har hatt årlige samlinger med. Mats kommer bakpå 0-2, men jevner det ut til 3-3 og 4-4 før han stikker litt i fra til 7-4 og 8-5. Igjen blir det spennende når Wentzel kommer tilbake til 8-7 og Mats brekker for kampen. Et dramatisk 16. parti hvor Mats brekker gyldig, men uten legg og det blir safespill hvor Mats er farlig nær å tape partiet på 3 feil. Han klarer seg unna med et nødskrik. Wentzel får kontroll. Men misser unødig 8ern og Mats sikrer plass i «Siste 16» med seier 9-7.

I kampen for å komme til nok en kvartfinale skal Mats spille mot en rutinert serber – Zoran Svilar. Igjen kommer han litt bakpå i starten – 1-3. Det hentes inn til 3-3, men igjen stikker Svilar fra til 3-5, 3-6 og 3-7. Ser blytungt ut. Men – som vanlig når Mats kommer litt bakpå, så finner han en ro og en flyt som han jo egentlig bør hente frem allerede når kampen starter. Han reduserer til 5-7 og 6-8, men det holder ikke helt ut og han taper 6-9. Ender derfor på 9. plass i 9-Ball.

Den endelige oppsummeringen overlater jeg til Sportssjef å ta, men det er i hvert fall sikkert at Mats gjør sitt beste mesterskap noensinne med to 5. plasser og en 9.plass. Det hjelper ikke særlig mye når det er medalje som mangler.

Det var alt for denne gang fra Treviso, nå er det bare å ønske den norske delegasjonen lykke til i Eurotour som starter på torsdag.

Mandag 6/5 - Dag 10
Europamesterskapet her i Treviso går mot slutten og nest siste dagen går 9-Ballkonkurransen over til enkelcup – for de som klarer seg videre.

Ines sjanse for å gå videre kommer først i «Loser 2» mot Veronika Hubrtova (CZE). Ine starter spillet, men kommer under 0-1 når hun misser 8ern i første parti. Holder følge til 2-3, men mister flyt og presisjon derfra og ut. Taper klart 2-7 og er ute av EM-spillet. Nå får hun rette fokus mot Eurotour.

I LQ skal alle våre 3 menn ut i kamp. Eirik starter mot Kim Laaksonen (FIN). Dette blir en skikkelig trøblete kamp for Eirik hvor han får lite eller ingen ting til å stemme. Selvtilliten fra begynnelsen av sesongen hjemme er borte og han får ikke vist sitt potensiale. Han taper 5-9 og er ute av EM uten å ha kunnet prestere som ønsket selv og forventet. Konkurransen i EM er knallhard og Eirik får putte sitt første EM i læringssekken for senere store anledninger.

Matias skal opp mot Juan-Antonio Pina (ESP). Begge spillere har litt rusk i maskineriet og de følger hverandre tett til 5-5 hvor Matias kommer litt bakpå. 5-7 og 6-8. Matias er i ferd med å tape kampen når spanjolen får et feiltreff og reduseringen til 7-8 kommer. Matias brekker og renser og på hill-hill får han kontroll og tar hjem seieren med 9-8.

Mats får en enkel kamp mot Besar Spahiu (ALB). Tar føringen fra start og albaneren gir opp spillet på 8-3 med 8 baller igjen på bordet. Var han litt lenge på «Players Party» i går?

Mats får en tøff trekning i «Siste 64» og skal opp mot Francisco Sanchez Ruiz. En merittert spiller fra Spania med 7 medaljer av alle valører fra tidligere EM. Mats henger med til 2-3, men på det tidspunktet får spanjolen bra flyt og stikker i fra til det som ser ut som en klar seier i det han tar ledelsen 2-8. Men da skjer det….. Mats tar frem spill av ypperste klasse samtidig som spanjolen mister marginene. Sakte men sikkert spiser Mats seg inn på Sanchez og plutselig er stillingen 8-8. Skal det holde hele veien? Spanjolen brekker for kampen. Tørt! Men mørk 1er. Mats pusher – får bordet tilbake. Senker en vanskelig 1er og får superlegg til 2ern. Renser og vinner 8-7. Mesterskapets snuoperasjon og en helt vill forestilling.

Matias skal ut mot Mustafa Alnar (TNC) i sin «Siste 64». En tett og jevn kamp mot en 18-åring fra Nord-Kypros. Alnar har marginene på sin side i store deler av kampen, men når Matias overtar dem mot slutten når det hele skal avgjøres, da er det egentlig helt greit. Matias tar de 2 siste avgjørende partiene fra 7-7 til seier 9-7.

Matias og Mats til «Siste 32» i morgen gjør mesterskapets siste dag svært spennende.

Søndag 5/5 - Dag 9
9-ball fortsetter for fullt denne søndagen, som igjen byr på et forferdelig vær i Treviso-området. Hvis vi hadde vært her på ferie, hadde vi vært skikkelig misfornøyde. Men ferie er det i hvert fall ikke – her skal det jobbes.

Mats begynner med morgenkamp mot Dennis Grabe (EST). Det starter jevnt frem til 3-3, men etter et forløp i 7. parti og en miss på en lang 2er i 8. parti, stikker Grabe i fra og leder plutselig 7-3. Mats får ett parti til, men taper 4-9. Må da over til tapersiden i morgen.

Ine skal opp Monika Margeta (SWE) i «Loser 1». Også denne kampen starter jevnt fem til 3-3. Derfra og ut kontrollerer Ine og vinner klart 7-3.

Kim Ronny har sin kamp i «Loser 1» mot Peter Selinga (SVK). Dette blir en skikkelig rufsete kamp, med mange miss fra begge spillere. Jeg teller en 7-8 misbrukte muligheter på 9ern fra Kim Ronny. Da blir det vanskelig å vinne, selv om slovaken også har en høy missprosent. Kim Ronny taper 4-7 mot en slovak som han egentlig bør slå hver gang. Han er dermed ferdisgspilt i EM og er nok skikkelig skuffet etter denne litt kipe kampen.

Matias har også kamp i «Loser 1» - mot Marko Lisnic (CRO). Matias kommer bakpå i starten og ligger – på det meste – under 4-7. Derfra overtar Matias kontroll og får litt mer flyt. Går opp til 7-7, men det er Lisnic som kommer først på hill, og på stillingen 7-8 kommer også kroatens første (!) gyldige brekk. Men han klarer ikke å spille seg ut. 8-8 og Matias brekker for matchen. Ugyldig, men får bordet etter push og safespill. Avslutter med kombo 5-9 og vinner kampen 9-8.

På kvelden var det «Players party». En merkelig tradisjon med fest midt i mesterskapet. Våre utøver tok konkurransen på alvor og var av de tidligste som forlot selskapet. Mange andre tok det ikke så alvorlig og fortsatte ut i natten.

Lørdag 4/5 - Dag 8
Lørdagen startet med siste disiplin i mesterskapet – 9-Ball. I tillegg fortsatte lagkonkurransen. Morgenen startet også med årsmøte i EPBF.

I runde 1 i 9-Ball var det klart for Ine mot Ana Gradisnik (SLO). Ine startet bra og ledet 4-2, men derfra og ut var det bare slovensk. Ana tok 5 partier på rad og vant 4-7. Kanskje Ine var opptatt med å rekke årsmøtet som startet kl. 10:00?

Årsmøtet var et såkalt «mellomårsmøte» - uten valg av styremedlemmer (som velges for 4 år av gangen). Det var allikevel viktige saker på agendaen, både for fremtiden og historisk sett. Bl.a. ble jubileumsmesterskapet i Veldhoven i fjor behørig nevnt. Årsmøtet fikk en presentasjon av det nerderlandske prosjektet «SmartPool» - et skoleprosjekt som forbundet i Nederland satset på i forbindelse med jubileumsmesterskapet på hjemmebane. Prosjektet er et pedagogisk matematikkopplegg for skoler som kombinerer matte og pool. Ifølge det nederlandske forbundet er det – foreløpig – svært vellykket. Kanskje kan vi i Norge se litt på dette og ta opp temaet med bevilgende myndigheter.

Vi fikk også en presentasjon fra neste års EM-arrangør – Finland. Mesterskapet avvikles i Tampere fra 8.-20. mai.

Tilbake til sporten: Kim Ronny spilte 2 kamper i rullestolklassen. Først mot David Slacek fra Slovenia hvor han vant greit 7-3. Deretter mot Tony Southern (GBR) i W-1. Kampen var jevnere enn resultatet tilsier, men Kim Ronny taper 4-7. Ny kamp i morgen på tapersiden mot Peter Selinga (SVK).

I klassen for Menn fikk Mats igjen Walk Over og skal da ikke starte 9-Ball før i morgen. Eirik og Matias skulle ut i første runde og trakk knallhard motstand. Eirik mot Maximillian Lechner (AUT) og Matias mot Mieszko Fortunski (POL). Begge var resultatmessig underlegne, selv om spillet nok var mye jevnere. Tap 2-9 for begge. Matias skal da opp mot kroaten Marko Lisnic i «Loser 1» i morgen mens Eirik har Walk Over og skal ikke i ilden igjen før på mandag i LQ.

Lagkonkurransen fortsatte for vår del på tapersiden mot Frankrike. Alle gutta tok et skritt opp og kontrollerte til seier. Matias vant 8-5 i 10-Ball og Mats vant 8-3 i 8-Ball. Kampen til Eirik ble da avsluttet da den ikke hadde noen betydning. Eirik var på hill og ledet 8-6 i 9-Ball.

I «Loser 2» møter vi Tyrkia og starten blir en helt annen enn mot Frankrike. Alle bordene kommer bakpå og må prøve å kjempe seg inn i det igjen. Mats henter seg inn og avslutter den første kampen med seier 8-3. Eirik henter seg ikke inn i en kamp hvor han er svært uheldig med flyten. Tap 2-9. Eirik og Mats må da sette sin lit til Matias i 10-Ball hvor kampen egentlig står og vipper. Et tørt brekk fra Matias gjør at tyrkeren kommer i føringen og Matias taper til slutt 4-8. Gutta er ute av lagkonkurransen

9-Ball fortsetter i morgen for alle bortsett fra Eirik som har sin neste kamp mandag.

Fredag 3/5 - Dag 8
Mats er den eneste av våre som er igjen i 8-Ball, og dagen skal bli av det utfordrende slaget.

Det starter i siste 32 mot John Torres fra Sveits. En spennende og intens kamp som Mats til slutt vinner 8-6. Klar for siste 16 hvor han møter Arjan Matrizi fra Albania. Albaneren har kommet seg hit bl.a. ved å slå Tim de Ruyter (NED) og i siste 32 sendte han spanjolen David Alcaide ut av turneringen. Om forrige kamp var intens, så ble dette en thriller. Høy kvalitet og de følger hverandre som skygger frem til hill-hill hvor albaneren brekker med forløp og Mats renser til 8-7. Nok en kvartfinale på Mats.

Før kvartfinalen dras lagspillet i gang og Mats får seg sin tredje kamp på rad. Viktig med næring nå. Det går ikke vår vei i første kampen i lagspillet mot Tsjekkia og både Mats (10-Ball) og Matias (9-Ball) ryker på tap. Eirik sin kamp i 8-Ball blir derfor stoppet da den ikke har betydning. Vi får gunne på videre i lagspillet i morgen mot Frankrike.

Etter lagkampen får Mats seg en liten etterlengtet pause før kvartfinale mot Sanjin Pehlivanovic fra Bosnia og Herzegovina. Mats får en skikkelig trøblete start hvor bosnieren bryter Mats sine 2 første server samtidig som han selv brekker og renser i sine 2 første. Tungt å ligge under 0-4 og Mats kommer seg aldr til hektene. Taper klart 2-8 og tar nok en 5. plass. Var det kreftene som tok slutt?

Uansett gratulerer vi Mats som har gjort sitt beste EM noen sinne med to 5. plasser. Og fremdeles er både lag og 9-Ball igjen.

Hele laget avsluttet kvelden på den japansk/kinesiske restauranten i nabolaget som har tilbud om å spise så mye man vil hvis man betaler et visst beløp til eierne. Jeg vet ikke helt hvem som tjente på en slik deal når den norske troppen dukket opp. Hyggelig var det i hvert fall 😊

mde_vivid

Torsdag 2/5 - Dag 7
Alle våre starter på tapersiden, uten at det påvirker innstillingen i det hele tatt. Her er det bare å gjøre sitt beste i den kampen man skal spille.

I rullestolklassen starter Kim Ronny mot sloveneren David Slacek og kommer litt bakpå i starten. Henter seg bra inn og går fra 1-2 til seier 5-2. I LQ møter han ringreven Fred Dinsmore igjen og er egentlig sjanseløs. Dinsmore er knallgod i 8-Ball og Kim Ronny er ute av disiplinen med 3-5.

Videre i LQ har vi disse kampene:

• Eirik mot Fabio Rizzi (FRA)
• Matias mot Stefan Sellberg (FIN)
• Mats mot Lefteris Georgieu (CYP)

Eirik holder følge til 4-4, men derfra og ut avgjør tilfeldighetene til franskmannens fordel og Eirik er ute av 8-Ballkonkurransen med 4-8.

Matias holder følge litt lenger – til 6-6, men taper til slutt 6-8 mot en finne som tenker bordet tvers igjennom. Merkelig at de ikke ble satt på klokke. Finnen har nok den mest spesielle teknikken på sine brekk. Skal se om jeg finner en video å lenke til.

Nå er det bare for Eirik og Matias å gutse til i lagkonkurransen og 9-Ball. Kvaliteten er der – det er bare å ta den ut i rett øyeblikk.

Mats starter sin ferd på tapersiden mot Lefteris Georgieu (CYP). Han gjør svært få feil og vinner kontrollert 8-2. Selv med 3 tørre brekk gikk det bra – i denne kampen. Det gjør det nok ikke med sterkere motstand.

I siste 64 møter Mats Francisco Diaz-Pizarro fra Spania. Merittert spiller med 6 medaljer i EM hvorav 2 gull. Seneste var en bronsemedalje i 9-Ball fra EM i Veldhoven i fjor. Det ble en intens kamp med svært få feil. Jeg talte 2 (kanskje 3) feil til Mats og 2 til Diaz. Spillerne følger hverandre og med 1 tørt brekk hver, så holder stillingen seg helt til hill-hill hvor spanjolen brekker med forløp. Mats tar seg god tid, er rutinert og henter litt vann, mens han studerer et vanskelig bord. Renser og vinner 8-7. Siste 32 i morgen.

I morgen starter også den spennende lagkonkurransen med kamp mot Tsjekkoslovakia.

Hotellet her i Treviso ligger ikke helt i sentrale strøk, så det er ikke spesielt mye å foreta seg. Noen spiller poker, noen tar seg en tur i treningsstudio (har hørt rykter om at både Ine og Eirik er observert der), mens andre rett og slett bruker tid på å fikle med mobilen 😊

Onsdag 1/5 - Dag 6
Vi er kommet til 8-Ball som starter på arbeidernes internasjonale kampdag, så her er det bare å brette opp ermene og gjøre seg klare. Våre beste menn skal i aksjon. Ine har ikke anledning til å delta i denne disiplinen, da det kolliderer med møteaktivitet i EPBF.

Kim Ronny og Mats har «walk over» i første runde. Kim Ronny til W-1 og Mats til WQ. Eirik og Matias skal først i gang. Eirik møter Francisco Sanches Ruiz i en kamp hvor spanjolen er 100% feilfri. Eirik spiller egentlig bra. Gjør 2 feil og ett brekk med forløp og taper 3-8. Brutalt. Matias får tidlig kontroll i kampen mot italieneren Stefano Dellino og leder 3-0. Kampen blir satt på klokke på 3-1 (fordi kampen før på bordet brukte lang tid. Litt rar praksis egentlig.) og Dellino takler det dårlig. Matias vinner lett 8-2.

I WQ blir det to sure tap til Matias og Mats. Matias kommer bakpå i kampen mot Roman Hybler (CZE) på 1-3 og 2-4, men henter seg inn og tar etter hvert ledelsen 7-5. Avslutter dessverre med et tørt brekk og et brekk med forløp og tsjekkeren griper sjansen og vinner 7-8. Mats møter samme spanjol som slo Eirik tidligere på dagen og tar ledelsen 2-0 og 5-3. Det jevner seg ut og når de 3 siste brekkene er tørre (2 til Mats og 1 til spanjolen) så berger Ruiz seieren 7-8. Det merkeligste med kampen var vel at spillerne ikke klarte å telle til 8. Ved time out på 5-3 ble det trykket feil på scoreboarden sånn at når kampen startet igjen var stillingen plutselig 6-4. Merkelig. Også på direkte sending på Facebook da…

Kim Ronny skulle opp mot Tony Southern i W-1 og dessverre ble denne kampen også satt opp i 2. etasje på hotellet. Dette lokalet er teppelagt med et tykt teppe og spillerne i rullestolklassen sliter. Kim Ronny tar ledelsen 1-0, men derfra og ut er det utenforliggende utfordringer som tar fokus fra spillet. Klart tap 1-5.

Litt rufsete dag, men alle våre er fortsatt med, så da er det bare å gasse på i morgen fra tapersiden.

Tirsdag 30/4 - Dag 5
Dagen da 10-Ball skulle avgjøres. Og endelig skinte sola når morgenfuglene stod opp. Et godt tegn?

Mats og Matias skulle ut i «siste 64». Matias trakk Nick van den Berg fra Nederland og holdt følge til 2-2. Derfra og ut var det enveiskjøring og van den Berg vinner lett 2-8. Mats havnet i en merkelig kamp mot Ivar Saris – også han fra Nederland. Ingen av spillernes brekk sitter og det blir mye safespill, noe som nederlenderen er god i. Ingen spillere får noe flyt, men når Mats brekker 3 tørre og ett med forløp, så blir det vanskelig å vinne. Tap 4-8 og begge våre ute. Resultatmessig litt skuffende med 33. plass som beste i 10-Ball.

Ine skulle ut mot Jasmin Ouchen i «siste 16». Som Ine selv sier så møter hun «alltid» Jasmin når det drar seg til. Enten Ine kommer fra tapersiden eller – som nå – fra vinnersiden, så dukker dette østerrikske kvinnemennesket opp for å ødelegge. Også denne gang. Ine var nær – flere ganger, men Jasmin vinner fortjent 3-6.

Kim Ronny kom fra en klar seier i W-1 og skulle opp mot Roy Kimberley (GBR) i WQ. Kim Ronny starter strålende opp til 3-1. Briten utlikner – Kim Ronny tar det 7. framet og kan avgjøre med 9ern på stillingen 4-3. Misser nesten rett inn og briten sørger for hill-hill. Briten brekker i siste frame, men Kim Ronny kommer inn og storspiller seg ut. Seier og klar for kvartfinale mot Fred Dinsmore (IRL) som blir en nervepirrende affære. Iren starter sterkt og tar en 0-3 ledelse. Her svir Kim Ronny mye krefter og må slite med dette resten av kampen. Kim Ronny kommer tilbake både til 3-3 og fra 3-5 til 5-5. Når det virkelig skal avgjøres, tar Kim Ronny noen feilvurderinger som blir kostbare. Dinsmore vinner – så vidt – 5-6. Men Kim Ronny vinner en 5. plass 😊

Alt i alt var det en spennende dag hvor Kim Ronny står for prestasjonen med stor P. Han slår Roy Kimberly for første gang i historien og er nærmere enn noen gang en medalje. På dette nivået må det øves på å vinne de tette kampene. Det kommer nærmere og nærmere.

Gratulerer også til Ine som tok en super 9. plass i 10-Ballkonkurransen som hun knapt har tid til å delta i.

For øvrig fikk de fleste norske også i dag med seg en tur til Pizzasjappa på kjøpesenteret. I følge Mats - som snart har vært her 20 ganger - har de den beste pizzaen i Italia. At han ikke har fått noen form for storkundefordel er egentlig litt rart. Men pizzaen er god den - det skal de ha. I morgen starter 8-Ball og vi gleder oss.

Mandag 29/4 - Dag 4
Dagen startet værmessig like mistrøstig som gårsdagen. Regn og kaldt – ca 9 grader. I og for seg greit av vi er en innendørssport.

14.1 er allerede i historiebøkene og 10-Ball starter med «blanke ark og tegnestifter tell». Det betyr også at Kim Ronny i rullestolklassen og Ine i kvinneklassen kommer i spill. Alle våre 3 i klassen for menn (Eirik, Matias og Mats) skulle inn i 1. runde, mens Kim Ronny og Ine hadde walk over til W-1.

I klassen for menn hadde alle trukket forholdsvis tøff motstand. På den annen side er alle motstandere i EM tøffe, så det må vi bare leve med. Gutta tapte forholdsvis klart alle sammen. Eirik tapte 3-8 for Maximillian Lechner (AUT), Matias tapte 4-8 for Fabio Rizzi (FRA) og Mats tapte også ganske klart for Christian Sparrenelöv-Fischer (SWE) – 3-8. Alle klare for «Loser 1» med klare mål om å ha med flere inn i enkeltcupen på dag 2 av 10-Ball konkurransen.

Målet slo til og 2 av 3 gikk videre fra LQ. Spesielt må vi merke oss Mats sin opptreden. Han vant 8-0 over kroaten Michel Bartol etter å ha hatt full kontroll. Han «ga fra seg» en safeball i første frame – ellers var det brekk og rens. I tillegg brøt han da alle servene han fikk mot seg. «Way to go».

Matias gikk også videre til dag 2 og SE-32 etter å ha slått spanjolen Juan-Antonia Pina klart 8-2. Spanjolen var i dag på den gavmilde siden og ga vekk bordet med et par tre baller igjen ved flere anledninger. Matias takket og bukket.

Eirik røyk ut etter to strake tap i 10-Ball. Nord-Kyprioten Mustafa Alnar hadde marginene på sin side og vant 6-8. Eirik får putte det i læringssekken til senere anledninger.

I rullestolklassen gikk Kim Ronny lett videre til WQ i morgen etter å ha banka polakken Blumczynski 5-0 i sin eneste kamp for dagen. Roy Kimberly bør skjelve i buksene.

Ine tvang seg til litt fri fra arbeidet i EPBF. Ingen optimal oppladning selvfølgelig, men får ta det som det er. To kamper. To kamper til hill-hill. To seire. Bra fangst på dagens to kamper. Ine er klar for SE-16 i morgen etter seier over Qiu og Peeters-Radeamaker – begge fra Nederland.

Det var alt fra Italia i denne omgang. Nå gjør seg som en av dommerne i hallen tidligere i dag – «Noe helt annet».

Søndag 28/4 - Dag 3
Regnet pøser ned for de som er oppe til frokost for å følge de første kampene kl. 09:00. Og i og med at det bare er Mats som skal i aksjon mens de andre har spillefri, betyr det at det er «pliktig» oppmøte for å støtte laget.

Siste 32

Mats starter dagen mot Hector del Amo fra Spania. Spanjolen kommer best i gang, men spiller seg bort på 0-16. Mats kommer inn i samme øyeblikk som et voldsomt tordenskrall rister lokalene. Var det et tegn for dagen? Og hva betyr det i så fall?

Et par kaker fjernes og Mats brekker og låser seg. Han går for en vanskelig og mislykkes. Spanjolen overtar på 27-16 og spiller seg frem til 27-43 hvor han får et dårlig legg etter brekk og misser. Mats inn på 27-44, men spiller seg bort etter et par baller og må prøve en vanskelig kyss. Mislykkes og del Amo inn igjen på 30-44.

Spillerne følger hverandre i en tett kamp hvor ingen får satt de lange seriene. Spanjolen fører frem til 58-71, men derfra og inn tar Mats kontroll over spillet og vinner til slutt fortjent 100-80.

Siste 16

Mats mot Ivar Saris (NED), som har slått ut Niels Feijen og Maximillian Lechner på veien til 1/8-finale. Saris brekker, men legger igjen en lang åpen som Mats setter. Køballen låser seg i kaka og nederlenderen kommer på på bordet på stillingen 2-0. Han får slått løs, men havner med køball på vant og tvinges til en lang som han bommer. Mats på bordet på 2-4. På 10-4 får han en vanskelig brekkball, men får åpnet kaka og er i spill. Bra 64-serie frem til 66-4 hvor han får en perfekt brekkball, men bommer og overleverer et åpent bord. Den svir…

På 66-18 får Saris en tilsvarende perfekt brekkball som han senker, men låser køballen. Tar minuspoeng i safen og starter et safespill som han selv kommer seg ut av på 64-16. På neste brekk havner nederlenderen langt med køballen og slamrer. Tydelig irritert stamper han køen i gulvet uten at dommeren reagerer med kort av noen som helst farge. Mats er solid og spiller seg ut fra 64-30.

¼-finale

Vi har kommet til kampen om medaljene og Mats møter Mariusz Skoneczny fra Polen. Polakkene har 4 av 8 i kvartfinalene. Det er mektig imponerende. Mariusz får første kontrollen og rydder. Skaffer seg en god brekkball, men bommer. Mats på bordet og rydder han også, men skaffer seg en vanskelig brekkball og må safe. Polakken kommer i spillet og ser seg aldri tilbake. Lager en 98-serie og Mats får både en og to sjanser. Men 2 feil – som egentlig er de eneste 2 feilene i kampen gjør at polakken vinner klart 36-125.

14.1. er brutalt og Mats fikk svært få muligheter til å sikre viderespill og en medalje som han veldig gjerne vil ha etter 2 tidligere 5. plasser i EM.

Både Mats og resten av laget ville selvfølgelig ha medaljekamp i første disiplin, men en 5. plass er tross alt tangering av Mats sin bestenotering og det er en god start på årets mesterskap. I morgen starter 10-Ball og da kommer Ine og Kim-Ronny også i spill. Vi gleder oss.

Go….Go…. Norway

Lørdag 27/4 - Dag 2
Dagen starter med strålende vær i et ellers forholdsvis kjølig Nord-Italia. Mats hadde sneket seg inn på hotellet mens de andre sov pga sin sene ankomst, og heldigvis var det Matias og Eirik som skulle i ilden i første runde. Begge skulle opp mot forholdsvis tøffe motstandere, men i 14.1 kan nå i hvert fall marginene bli helt avgjørende.

Runde 1

Matias møter Mario He (AUT). Mario starter med å rydde 2 bord og tar en 28-0 ledelse. Supermario – som han kalles – fører spillet og etter noen innings er han oppe i 50-17 før Matias igjen kommer på bordet. Matias gjør det vanskelig for seg ved flere anledninger hvor han kommer ut av det, men feiler etter å ha laget 12 nye baller på stillingen 29-50. Derfra og ut er det ganske tydelig hvor seieren kommer til å gå og Matias taper til slutt 34-100 uten egentlig å ha fått så mange sjanser mot en god Mario He.

Eirik møter Sebastian Staab (GER). Tyskere er normalt veldig solide i 14.1. Det starter litt famlende fra begge, men tyskeren tar grep og stikker av fra 15-39 til 15-68. Eirik lager 11 baller til, men seieren går til Staab som vinner 26-100.

Winner 1

Mats møter Francisco Diaz-Pizarro fra Spania. Begge spillere feiler flere baller i starten. Etter hvert kommer Mats i gang og tar føringen i kampen. Leder på det meste 57-19, når spanjolen – midt i racket faktisk – tar Time Out. Spanjolen så pjusk og litt småsyk ut før TO, men har tydeligvis brukt pausen godt og utlikner raskt stillingen. Begge spillere roter det litt til for seg og ingen får et skikkelig overtak, men mot slutten drar spanjolen i fra og vinner til slutt 63-100. Mats er garantert misfornøyd med det ene midthullet hvor han treffer spissen 3 ganger i løpet av kampen.

Looser 1

Eirik mot Nicolas Rimbot (FRA). Franskmannen tar tidlig grep og går opp til en solid ledelse på 9-46. Etter litt frem og tilbake vinner Eirik et safespill og snur kampen til 57-46. Igjen veksler kampen og franskmannen mister bordet på 70-84. Derfra og inn viser Eirik klasse og avslutter med en 30-serie. Eiriks historiske første EM-seier er i boks. Checked. Grattis.

Matias mot Thierry Calb fra Frankrike. Kampen spilles i et annet lokale (det er to av dem her i Treviso) og kan ikke dekkes godt. Mathias spiller veldig bra og har full kontroll frem til 93-19. Franskmannen kommer skummelt nære på 93-62, men Matias kontrollerer inn til årets første EM-seier 100-62.

Looser 2

Mats mot Aykin Burcu fra Nord-Kypros. Mats starter bra og tar fullstendig kontroll. Leder 41-1, 52-17 og 81-25 før han spiller seg ut til 100-25. Rufsete spill av Nord-Kyprioten som for øvrig er sønn av presidenten i landets biljardforbund. Som Mats selv sa etter kampen, så var det vel egentlig ikke han som vant, men Burcu som tapte.

Matias mot Alex Montpellier fra Frankrike. Matias kommer bakpå og franskmannen tar føringen 21-35, 23-52, og 32-52. Derfra og ut spiller franskmannen godt og vinner greit 33-100. Matias er ute av 14.1-turneringen.

Eirik mot Tim de Reuyter. Også Eirik havner raskt bakpå og ligger under 0-53 før sjansen virkelig byr seg. Han henter seg litt inn til 32-60, men nederlenderen kontrollerer det hele inn til seier 49-100. Også Eirik er ute av 14.1-turneringen.

LQ

Mats møter Mitja Gradisnik (SLO) og får en bra start, men mister bordet litt ut i andre kaken på stillingen 20-0. Litt veksling av innings, men Mats er i flytsonen. Skikkelig framoverlent i skoa når han prøver seg på en super vanskelig kyss-dobbel på stillingen 58-28. Alle andre hadde nok safet. Han mislykkes, men straffes ikke og kontrollerer inn til seier 100-34. Dette lover godt for siste 32 i morgen tidlig.

For øvrig kom kofferten med lagets drakter til hotellet rett før siste kamp i dag, så Mats spilte LQ i korrekt antrekk.

Kim Ronny, Frode og Ine (når hun ikke måtte jobbe for EPBF) var dagens heiagjeng, og alle ser frem til fortsettelsen, både med Mats i morgen og 10-Ball som begynner mandag.

Go....Go….Norway

Fredag 26/4 - Dag 1 - Reisedag
Reisedagen startet lenge før fredagen kom. Med den varslede konflikten i SAS og i og med at alle hadde billetter med dette selskapet, begynte forberedelsene til endring av reisene onsdag. Og når SAS på torsdag ettermiddag/kveld begynte med sin preventive kansellering av en rekke flighter, var det bare å iverksette.

Vi fikk tak i billetter til de alternative reiserutene som fantes, og det var egentlig bare Mats som fra Værnes fikk en ugunstig reise med sen ankomst til Venezia. Eirik og Frode fikk pga forsinkelse fra Gardermoen et travelt flybytte i Zürich. De løp så fort fra ankomstgate til avgangsgate at koffertene ikke klarte å holde følge. Uten disse koffertene forsvant også spillertrøyene og vi må starte mesterskapet med dispensasjon fra dresskoden. Ting er utenfor vår kontroll og det må vi bare forholde oss til. Vi får si som skifolket.... "Fordel Norge"

Med Ine på plass allerede, som styremedlem i EPBF, og Mats i rute med sen ankomst, er alle endelig fremme i Treviso og klare til dyst lørdag morgen. Trekningen slo bra ut slik at senest ankommet (Mats) fikk walk over i runde 1 og dermed sen kampstart.

Go...Go...Norway

9-Ball25Ine Helvik
10-Ball9Ine Helvik
« 2 av 5 »
Mesterskapet for klassene Kvinner, Menn, Rullestolbrukere og Gutter U23 avvikles i år på Best Western Premier BHR Treviso Hotel (SR 53, Via Postunia Castellane 2, 31055 Quinto di Treviso, Italy) i tidsrommet 27.april - 7.mai (reisedager 26.april og 8.mai).

Den norske troppen i Treviso 2019

KLASSENAVNKLUBB