SAMLESIDE FOR EM (POOL) VELDHOVEN - NEDERLAND 19. - 31. JULI

På denne siden vil du finne all nødvendig informasjon i forbindelse med EM i Pool som arrangeres i Veldhoven (NED) for alle klasser i forbindelse med 40-års jubileet til det europeiske biljardforbundet (EPBF). Trykk på boksene under for å hente frem nødvendig informasjon.

Tirsdag 31/7 - Dag 14 [su_spacer size="20"] Siste dag, og vinnerne i 9-Ball skulle kåres. Det ble dessverre ingen norske gull men vi fikk to medaljer. [su_spacer size="20"] Ole Kristian tok bronse i U17-klassen, etter å ha spilt kanonbra hele dagen. Han var svært overbevisende i både åttendels- og kvartfinalen, men dessverre ble det ikke seier i en god og jevn semifinale. Gratulerer med bronse, og nok en medalje. [su_spacer size="20"] Vår andre medaljør, Ine Helvik, fikk sølv i ladies-klassen. Etter å ha kvalifisert seg til kvartfinalen via vinnersiden, så møtte hun finsk motstand i kvartfinalen. Dette endte i seier, og det gjorde også semifinalen. I finalen ventet Cristina Moscetti. Finalen gikk ikke helt veien for Ine, og det endte derfor opp med en flott sølvmedalje. [su_spacer size="20"] Den flotte norske troppen har gjort en kjempeinnsats her nede i Veldhoven under EM i pool 2018. Det har vært utrolig mange flotte, spennende og sterke idrettsprestasjoner. Men, vi har heller ikke komt foruten noen nederlag og det er ikke alle dager som har vært like lette for alle. Alt i alt så har vi uansett levert et kanonbra EM. Vi har sanket hele 11(!!) medaljer, hvor to er gull, to er sølv, og til slutt 7 bronser. Det har vært en opplevelse å få følge vår delegasjon gjennom 14 dager, og jeg håper at hele gjengen blir enda mer inspirert til å trene og satse frem mot neste års mesterskaper. [su_spacer size="20"] Med det så vil lagledern og hele Team Norway takke for seg. Håper vi har gitt dere noen gode og spennende øyeblikk de to siste ukene. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Mandag 30/7 - Dag 13 [su_spacer size="20"] I dag har det vært en innholdsrik dag sett fra norske øyne. Vi har hatt utøvere i alle rundene fra første runde i dag tidlig kl. 09.00, til siste runde i kveld. [su_spacer size="20"] Vi er i morgen klar finaledagen i 9-Ball, og vi har fortsatt utøvere med i kvinne-, ladies-, og jenteklassen. I kvinneklassen er Line videre til åttendelsfinalen, Ine er i kvartfinalen i ladiesklassen, og Nina skal spille LQ om å komme til kvartfinalen. [su_spacer size="20"] Kim Ronny kvalifiserte seg i dag videre til sin første kvartfinale i EM, og det skal bli spennende å se hva morgendagen bringer for han i rullestol-klassen. [su_spacer size="20"] For Matias i U23-klassen, så har han i dag kjempet seg gjennom hele tapersiden og skal i morgen spille LQ om å komme til kvartfinalen. Her møter han slovakisk motstand i Daniel Lang. [su_spacer size="20"] Alle U17-gutta våre kvalifiserte seg i dag til morgendagens åttendelsfinale. Emil André møter finsk motstand, mens det blir et helnorsk oppgjør mellom Ole-Kristian og Simon om å komme til kvartfinalen. Uansett så er dette nok en gang en stor laginnsats av gutta. [su_spacer size="20"] Det betyr at vi dessverre ikke har utøvere videre i herreklassen, veteranklassen eller i U19-klassen. Derimot har vi stor tro på de utøverne som er igjen, og vi satser på nok en god norsk finaledag! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Søndag 29/7 - Dag 12 [su_spacer size="20"] Det har vært en relativt kort, men spennende, dag for den norske troppen i dag. [su_spacer size="20"] Dagen startet med en runde i 9-Ball, og det var Gjermund og Astrid som skulle ut i ilden i dag tidlig. Det ble dessverre tap for begge to, og de er dermed ute av 9-ballturneringen. [su_spacer size="20"] Så var det dags for LQ i lag for jentene. Vant de denne så var de i semifinalen. Det ble en skikkelig thriller etter at Astrid tapte sin match og Nina vant sin. Da var det en shoot out som skulle avgjøre det hele. De norske jentene var ikke til å slå i shoot out, og tok dermed seieren og var klare for semifinalen! I semifinalen møtte de sterk motstand i Russland, og begge gikk dessverre på et tap der. Dermed ble det en kjempeflott bronse på Astrid og Nina i lagkonkurransen. Gratulerer! [su_spacer size="20"] For U17-gutta våre så var det Polen som stod på den andre siden av bordet. Dette er et lag de hadde slått tidligere i lagkonkurransen under årets EM. Det startet bra, men så ble det tøffere. Det endte med seier til Polen. Gutta fikk dermed også en bronsemedalje. Og kan gratuleres med en kjempebra innsats, nok en gang! [su_spacer size="20"] Om noen strakser er det klart for medaljeseremoni. Håper dere der hjemme følger med oss i siste disiplin som skal avgjøres de neste to dagene. Har troa på noe stort i 9-Ball! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Lørdag 28/7 - Dag 11 [su_spacer size="20"] I dag har vi tjuvstartet siste individuelle disiplin - 9-Ball, og det har vært en bra norsk dag. [su_spacer size="20"] La oss starte med dagens prestasjon. Kim Ronny fikk skikkelig sving på køen og klinte til med en seier over Henrik Larsson. Denne mannen har altså både vunnet EM og VM flere ganger. Imponerende av Kim Ronny! [su_spacer size="20"] I jenteklassen startet dagen med et helnorsk oppgjør mellom våre to jenter. Dette gikk i favør Nina, og Astrid må da ta den lange veien for å ta seg videre til en kvartfinale. Nina vant også sin andre match i dag, og er dermed videre til Winners Qualification som spilles på mandag. [su_spacer size="20"] For Ine i ladies-klassen så var det en kort dag på filten. Hun skulle bare ha en match, da hun er første-seedet fra i fjor. Dette endte i seier og Ine er dermed også i Winners Qualification. [su_spacer size="20"] Det ble også en bra start på dagen for Line i kvinneklassen, med seier i første matchen mot Tamara Peeters-Rademakers. Etter dette ventet selveste Kelly Fisher i W1. Her ble det dessverre tap, og Line er dermed på tapersiden. Det samme skjedde med Mats i herreklassen og Matias i U23 - først en seier, og etter et tap. Dette betyr at Mats er nå i LQ om å komme til siste 64, mens Matias må gjennom et par runder på tapersiden for å kvalifisere seg til kvartfinalen. [su_spacer size="20"] For veteranene våre så har vi Dag-Jøran og Henrik videre til siste 64 på vinnersiden. Ellers må Gjermund først gjennom en match i L1 før han er likt med resten av gutta, som alle er i LQ. Forhåpentligvis blir det seier for alle mann, og at alle gamlegutta våre går videre til sluttspillet. [su_spacer size="20"] Junior-gutta våre er fortsatt i slaget. I U17-klassen så er Ole Kristian og Simon videre til siste 32, mens Emil André må gjennom LQ for å kvalifisere seg til sluttspillet. For U19-gutta så har vi Gard videre til siste 32 fra vinnersiden, etter en imponerende seier mot Tin Petljak fra Kroatia med hele 8-2. Ole Tobias må slik som lillebroren - prøve å kvalifisere seg til sluttspillet via LQ. [su_spacer size="20"] I morgen skal lagturneringene avgjøres, og vi har fortsatt med oss U17-gutta som er allerede klare for semifinalen. Vi stiller også sterkt i jenteklassen med Nina og Astrid, som skal spille LQ for å komme til sin semifinale. [su_spacer size="20"] Med det vil jeg bare si - Heia Norge! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Fredag 27/7 - Dag 10 [su_spacer size="20"] Under dag 10 ble det bare spilt lag, og her fikk vi noen skikkelig spennende matcher! [su_spacer size="20"] Vi starter med de som dessverre ikke nådde helt frem i dag, og måtte si seg slått ut av lagturneringen. Ine og Line vant sin første match i dag mot Italia, en veldig overbevisende seier. Men det ble for tøft i shoot-out mot Polen etter at det ble 1-1 i matcher. For veteranene våre så ble det også seier i dagens første runde, dette mot Danmark. Deretter ventet Ungarn, som dessverre ble for sterke og vant 2-1 etter en veldig spennende siste match som skulle avgjøre det hele. U19-gutta møtte tøff motstand i Danmark i dagens første runde. Særlig med tanke på at de bare stiller med to utøvere, og derfor ligger under 0-1 allerede før kampene starter. Det ble dessverre tap mot danskene, etter at Gard trakk det korteste strået på hill-hill mot årets 2x Europamester Christoffer Lentz. Ole Tobias ble dermed ikke ferdig med sin match. Herrene våre røk dessverre ut i LQ etter å ha blitt slått av Slovakia. [su_spacer size="20"] Jentene våre spilte i dag WQ mot Nederland. Ble det seier her, var de klare for semifinalen. Dessverre måtte også jentene våre se seg slått. Derfor blir det veldig spennende i søndagens LQ. Vi satser på at jentene bare må gjennom en kamp ekstra for å kvalifisere seg. [su_spacer size="20"] U17-gutta imponerte nok en gang! De vant dagens første runde 2-1 over Polen, og var dermed klar for Winners Qualification. Her ventet Tyskland. Tyskland leder medaljeoversikten, men det har vi tenkt å gjøre noe med. Derfor var det viktig at guttene tok denne seieren. Og det gjorde de! Etter fantastisk bra innsats ble det en overbevisende seier mot tyskerne. Dette betyr da at guttene er videre til semifinalen som spilles søndag. [su_spacer size="20"] Dermed blir det en dag pause før lagturneringen skal avgjøres. I mellomtiden starter vi med 9-ball, og det blir spennende å følge gjengen gjennom siste individuelle turneringen i EM. Hei, hå og god natt fra Veldhoven! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Torsdag 26/7 - Dag 9 [su_spacer size="20"] Da er 8-ballen over, og vi har nok en gang vært med å preget finalerundene her under EM 2018! I dag var det U17-gutta som imponerte mest, og sikret oss to nye medaljer. [su_spacer size="20"] Dagen i dag startet med en lagmatch mellom herrene våre og Estland. Her ble det dessverre tap for Mats og Matias, mens Kim Ronny sin match fortsatt var pågående. Dermed ble det et 2-0 tap for Norge. [su_spacer size="20"] Etter lagmatchen var det tid for sluttspill i 8-ball. Her hadde vi Line i kvinneklassen, Ine i ladiesklassen, og Ole-Kristian og Emil-André i U17-klassen. Dessverre ble det en kort dag for Line som røk i 8-delsfinalen. Den svenske motstanderen til Ine spilte seg ut de to siste partiene i kvartfinalen, og vant dermed 5-4. Dermed ble det en 9. plass for Line, og 5. plass for Ine. [su_spacer size="20"] U17-gutta vant begge sin 8-delsfinale og kvartfinale. Gutta kom i hver sin semifinale, og vi håpte da på helnorsk finale. Dessverre ble det tap for Emil-André mot Ivan Galic i semifinalen, og nok en fin bronse til Fredrikstad-gutten. For Ole-Kristian ble det en solid seier i semifinalen mot tysk motstand, og var dermed klar for finale. I finalen møtte han da Ivan Galic. Skulle vi få en norsk revansj? Det så lyst ut lenge. Ole-Kristian ledet 3-1, men kroateren ga ikke opp. Han kom tilbake og vant finalen til slutt 6-4. Det var en jevn og bra finale. Sterkt spill av begge utøverne, som kunne gått hvilken som helst vei. Uansett så er vi fornøyd med dagens, og har fått to nye flotte medaljer med oss i bagasjen. [su_spacer size="20"] Nå er det klart for fortsettelsen av lagturneringene de neste dagene, det gleder vi oss stort til [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Onsdag 25/7 - Dag 8 [su_spacer size="20"] Det har vært en spennende dag for den norske troppen her nede i Veldhoven. For noen har 8-ballturneringen tatt en slutt i dag, mens andre er fortsatt med på å spille om edelt metall. [su_spacer size="20"] Dessverre har begge jentene våre røket ut i løpet av dagen. Det samme har begge guttene i U19-klassen og alle veteranene. Mats i herreklassen, Matias i U23-klassen, og Kim Ronny i rullestolklassen har også måttet se seg slått i dag og er dermed ute av dansen. [su_spacer size="20"] Men, vi har fortsatt en solid gjeng med oss videre til finaledagen i morgen. Vi stiller sterkt i juniorklassen U17 med Emil-André og Ole-Kristian. Det var nære på å ha full pott med 3/3 videre, men dessverre gikk det ikke veien for Simon i siste 32. I morgen starter guttene med 8-delsfinale, og det blir uhyre spennende! [su_spacer size="20"] For Line i kvinneklassen så har det vært en kort dag i dag. Det var satt opp en runde for hennes del, og det var siste 32. Her gikk hun av med seieren i sin match og er dermed kvalifisert til 8-dels i morgen. [su_spacer size="20"] Den siste utøveren vi har med oss til i morgen er Ine. Ine er allerede kvalifisert til kvartfinalen, og det blir spennende å se om hun klarer å gi oss en reprise fra 10-Ballen. [su_spacer size="20"] Det vil altså si at vi stiller sterkt med fire utøvere videre til morgendagen, som kan nok en gang bli en stor dag for biljardnorge. Vi gleder oss her nede, og håper at mange der hjemme sitter og følger med. Heia Norge! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Tirsdag 24/7 - Dag 7 [su_spacer size="20"] Da er vi igang med 8-ball, og det har vært en grei start for de norske utøverne. Enkelte har fått en bedre start en andre, men det har nødvendigvis ikke noe å si i det lange løpet. [su_spacer size="20"] For jentene våre så skal Astrid spille første runde på tapersiden i morgen, og Nina er å finne i andre runde på tapersiden. Selv om begge havnet på denne siden av skjemaet, så har vi troa på nok en god prestasjon i jenteklassen, også i denne disiplinen. [su_spacer size="20"] Ine fortsetter seiersrekken sin i Ladies-klassen. Etter to seiere i dag så er hun videre til Winners Qualification i morgen. Der møter hun tysk motstand, noe som ikke har vært et problem tidligere i mesterskapet. I kvinneklassen har Line tatt seg videre til siste 32, etter to solide seiere i dagens kamper. [su_spacer size="20"] U17-gutta våre har imponert stort i dag. Vi har alle tre med videre til siste 32. Dette etter at gutta har vunnet alle sine matcher, og kvalifiserte seg via vinnersiden. I U19 klassen for gutta så imponerte Gard med en 7-5 seier over Jan van Lierop, og deretter en 7-6 seier over Tomasz Krysztofik. Dette betyr at Gard er videre til siste 32. Ole-Tobias startet også dagen bra med en seier. Deretter ble det for tøft i Winners Qualification, og skal dermed spille Losers Qualification i morgen for å kvalifisere seg til sluttspillet. [su_spacer size="20"] 8-Ball er første disiplin i U23-klassen i dette mesterskapet. Her har vi én utøver, Matias. I første matchen til Matias så ble det dessverre et 7-8 tap. Dette betyr at han må gjennom et par runder på tapersiden for å kvalifisere seg til kvartfinalen. [su_spacer size="20"] Når Matias spiller i U23-klassen så er det bare Mats som stiller i herreklassen i denne disiplinen. Etter W.O. i første runde gikk Mats på et tap mot danske Kasper Kristoffersen. Derfor må også mats ta den lange veien for å kvalifisere seg til sluttspillet. Men troen har vi på at det skal gå bra! [su_spacer size="20"] Også for Kim Ronny, som spiller i rullestoklassen, så startet 8-ballen med en W.O. Deretter ble det en jevn match mot tyske Manfred Gattinger som endte i et 4-5 tap for nordmannen. Også her satser vi på at det skal gå bra å kvalifisere seg til sluttspillet etter noen ekstra runder på tapersiden. [su_spacer size="20"] For veteranene våre så har dessverre ingen klart å kvalifisere seg til sluttspillet via vinnersiden. Men vi har derimot med oss seks utøvere til Losers Qualification. Dermed er det nødvendigvis ikke slik at dette kommer til å ende opp uten norsk deltakelse i sluttspillet. Det blir spennende å følge med i gjengen i morgen. [su_spacer size="20"] Med det vil jeg takke for meg etter nok en fin dag her nede i Veldhoven. Vi har troa på at Norge kommer til å være vel representert når det virkelig tettes til her i 8-ball turneringene. Gleder oss til fortsettelsen. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Mandag 23/7 - Dag 6 [su_spacer size="20"] Dette er en dag som kommer til å gå rett inn i historiebøkene til norsk biljardidrett! Vi har fått to Europamestere og to bronsemedaljører i en og samme disiplin i det samme EM'et. HELT RÅTT! [su_spacer size="20"] Vi startet dagen i dag med lagkonkurranse. Det var jentene, kvinnene, U17-gutta og U19-gutta som skulle i ilden. I kvinnenes match ble det 1-1 i kamper, og gikk dermed til shoot-out. Her var de tyske motstanderne for sterke og gikk av med seieren. [su_spacer size="20"] Det skulle også bli et spennende norsk-tysk oppgjør i jenteklassen. Her endte det også 1-1 i kamper, og dermed shoot-out. Her var det de norske jentene som var sterkest, og vant over de tyske jentene. [su_spacer size="20"] For U19 guttene var det en tøff start på dagen da de skulle møte Finland. I denne lagkonkurransen skal man stille med tre utøvere, men Norge har bare to. Dermed startet Finland med 1-0 i kamper allerede før start. De norske gutta måtte vinne begge sine matcher, og det gikk dessverre ikke. [su_spacer size="20"] U17-gutta tok en god seier, 2-0, mot det bulgarske laget. [su_spacer size="20"] Etter lagkampene så var det dags for kvartfinaler. Her stilte vi med hele fem kvartfinalister. Dessverre ble det en litt kortere dag enn håpet på Jørgen Nilsen i veteranklassen for herrer, som røyk på et 5-7 tap i kvarten. For resten av gjengen gikk det veien, og vi hadde fire norske semifinalister. [su_spacer size="20"] Nå ble det et luksusproblem. Med så mange semifinalister var det vanskelig å ha kontroll på alle matchene. Line møtte tøff motstand i Jasmin Ouschan. Det var en bra match. Lite bom, noen småfeil, men generelt skyhøyt nivå på begge to. De små marginene var på den østeriske siden i denne matchen, som endte i tap for Line. Vi gratulerer med bronsemedalje. For Emil-André i U17-klassen, så møtte han også hard motstand, og måtte si seg tapt i semifinalen. Jeg må bare poengtere at Emil-André spiller nå sitt første EM. Om vi tidligere har hatt en utøver som tar medalje i sitt første EM-forsøk vet jeg ikke, men det klarte jammen meg denne karen. Stor applaus og gratulasjon til Fredrikstad-gutten. Men, vi måtte jo ha noen finalister og. Ine vant sin semifinale i ladies-klassen veldig greit og var dermed klar for finalen. Nina møtte tøff motstand i sin semifinale, men klarte kapre finaleplassen etter et uhyre spennende hill-hill oppgjør hvor hun banket siste 10ern rett i hjørnet. [su_spacer size="20"] Da var det tid for finaler og vi stilte med to finalister. Det er ikke hverdagskost! Ine møtte tysk motstand, som startet med å gå opp til en 0-2 ledelse. Deretter sa det stopp for tyskern og Ine satte inn støtet. Hun tok fem strake parti og kunne dermed rekke henda over hodet og kalle seg selv regjerendes Europamester i 10-Ball for Ladies. Gratulerer! [su_spacer size="20"] Nina skulle virkelig få jobbe i sin finale. Hun var bak med 1-3, men klarte å snu matchen og gikk opp til en 4-3 ledelse. Det har nesten blitt varemerket til Nina her nede å komme på hill-hill. Og det skulle det også bli i finalen. På hill-hill viser Nina ingen nåde. Hun er iskald og gjør jobben sin på de siste kulene. Dermed kunne også Nina strekke hendene over hodet, smile bredt, og kalle seg selv for Europamester i 10-Ball for jenter. [su_spacer size="20"] For å oppsummere så har dette vært en dag med masse idrettsglede, spenning og moro. Vi har bygget opp et sterkt samhold i troppen som gjør det moro å spille biljard og å konkurrere sammen. Heia oss! [su_spacer size="20"] I morgen begynner 8-ballturneringen, og vi kan ikke være mer klare! [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Søndag 22/7 - Dag 5 [su_spacer size="20"] Det har vært masse biljardaktivitet på de norske i dag - og gjett om vi har lagt spor etter oss! Det har vært duket for videre spill i 10-ballturneringen i dag. [su_spacer size="20"] For jentene våre, så startet dagen tidlig for Astrid sin del. Hun skulle spille andre runde på tapersiden kl.09.00 - morgenmatchen gikk som smurt og det ble seier 5-4. For Nina sin første match i dag ble det dessverre tap i WQ. Astrid hadde definitivt fått blod på tann - og liker å gjøre ting litt spennende. Igjen ble det en hill-hill match, nå i tredje runde på tapersiden. På stillingen 4-4 kommer Astrid inn på en svært vrien 10er og melder dobbel midt. Det handler om seieren for å komme til LQ. Den smeller hun inn, midt i potta og takker for kampen. Da var både Nina og Astrid klar for LQ, og selvfølgelig ble det et helnorsk oppgjør her. Nina mot Astrid. Det endte i seier til Nina - og vi gratulerer henne med kvartfinaleplass. Vi gratulerer også Astrid med en kjempeinnsats i sin EM-debut! [su_spacer size="20"] For junior-gutta våre så det dessverre stopp for Ole-Tobias og Gard i U19-klassen i siste 32. For U17-gutta så startet dagen i dag med LQ. Her tok Emil-André seg videre etter en spennende hill-hill match. Det var også her duket for et helnorsk oppgjør mellom Simon og Ole-Kristian, om å komme til siste 32. Her trakk Ole-Kristian den lengste tråden. I siste 32 ble det seier for de to gjenværende, men det sa dessverre stopp for Ole-Kristian i siste 16. Emil-André derimot tok deg greit videre til morgendagens kvartfinale. Kanon! [su_spacer size="20"] I rullestolklassen ventet det belgisk motstand for Kim Ronny. Kurt Deklerck, 5 x europamester skulle utfordres på filten, og det ble han. Kim-Ronny gikk opp til en sterk 3-0 ledelse i LQ om å komme seg til kvartfinalen. Dessverre klarte Kurt og snu dette, og det ble et 4-5 tap for Kim Ronny. [su_spacer size="20"] For vår ene utøver i kvinneklassen, Line, så startet dagen med LQ. Det gikk som smurt, og kvalifiserte seg til siste 16 etter en 6-3 seier over portugisiske Vania Franco. I siste 16 var det absolutt ingen tvil. Line vant matchen sin greit 6-2, og også hun er klar for morgendagens kvartfinale. [su_spacer size="20"] I herreklassen ble det en noe litt tyngre dag. Matias røyk på et 7-8 tap i siste 64, mens Mats tok en veldig bra seier over Nikos Ekonomopoulos. Han var da klar for siste 32, hvor det ble en brutal match mot Ruslan Chinakhov. Her ble det dessverre tap 2-8, og begge herrene våre er ute av 10-ball-dansen. [su_spacer size="20"] For herrene som er litt eldre, altså gamlegutta, så har det vært mye action i dag. Alle 9 var videre med til i dag. Uheldigvis måtte 5 si seg tapt i LQ, og vi hadde 4 igjen til siste 64. Her ble det tre norske seire, og Jørgen, Tom og Didrik var klare for siste 32. I siste 32 ble det 3/3, og alle skulle nå spille om kvartfinaleplass. Av disse tre så var det bare Jørgen som klarte å kvalifisere seg til kvartfinalen, og vi gleder oss til å følge BEXeren videre. [su_spacer size="20"] Veteranene spilte også sin første runde i lagturneringen i dag, og måtte si seg tapt mot et sterkt portugisisk lag. Men vi satser på å komme sterkere tilbake her! [su_spacer size="20"] Nok en dag er over - i morgen tidlig starter lagturneringen for jentene, kvinnene, U17 og U19. Etter en runde med lagmatcher, så er vi klare for 5(!) kvartfinaler! Vi gleder oss. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Lørdag 21/7 - Dag 4 [su_spacer size="20"] Da var 10-ball i gang - og alle våre utøvere er offisielt i gang. Kort oppsummert så har dagen i dag vært bra. I kvinneklassen har Line tatt seg fint videre til morgendagens Winners Qualification, etter to seiere. For de litt eldre kvinnene - altså ladies - så har Ine nå fått startet å konkurrere. Det har til nå resultert i to seire og rett til kvartfinalen for den rutinerte "byasen". [su_spacer size="20"] Hvis vi nå holder oss i samme aldersgruppe, men går videre til det mannlige kjønn - så finner vi veterangutta våre. Av disse har tre stykk måkt unna det som er av motstand og kvalifisert seg til siste 64 på vinnersiden. Resten av gamlegutta har komt seg til Losers Qualification. Her får vi blant annet et helnorsk oppgjør når Henrik Hagen møter Dag Jøran Aralden. Ellers håper vi at resten av gutta med utenlandsk motstand kommer seg gjennom til siste 64. [su_spacer size="20"] For våre to herremenn i herreklassen så har begge spilt seg videre til siste 64 gjennom en tur på tapersiden. Kanon! Kim-Ronny har i rullestolklassen imponert i dag med to seire og et tap. Dette vil si at han i morgen skal spille Losers Qualification om å komme seg til en kvartfinale. [su_spacer size="20"] For vår yngre garde her nede i Veldhoven så har Nina imponert med to strake seiere i jenteklassen, og har dermed spilt seg frem til Winners Qualification. Blir det seier her, så er kvartfinale neste. Vår andre utøver i jenteklassen, Astrid Eiken Flage, imponerte stort i dag med sin første EM-seier - i sin andre(!!) EM-match. Det står det respekt av. Hun er nå videre til Losers Round 2, og vi gleder oss til å følge henne videre i morgen. [su_spacer size="20"] Over til gutta. U17-gjengen har alle spilt seg frem til Losers Qualification. Her får vi også et helnorsk oppgjør mellom Simon og Ole-Kristian. Emil-André møter en polakk i sin kamp om å komme til siste 32. Ett hakk opp i aldersklasse så har vi U19-gutta. Gard spilte seg i dag greit videre til siste 32 etter en W.O. i første match, etterfulgt av en 7-5 seier i Winners Qualification mot ukrainske Danil Kallaiev. For at Ole Tobias skal komme seg til siste 32, så må han først gjennom en kamp i Losers Qualification. Vi krysser fingrene for at det går veien! [su_spacer size="20"] Alt i alt - alle er fortsatt med i 10-ballkonkurransen, og vi gleder oss til å følge hele gjengen i morgen. Det blir veldig spennende. Over og ut. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Fredag 20/7 - Dag 3 [su_spacer size="20"] Vi startet finaledagen i 14.1 med seks utøvere - noe som er en kjempestor og god laginnsats. For fem av disse startet dagen med 16-delsfinale. For to av U17-gutta våre så ble det dessverre tap i denne runden, mens Ole Kristian imponerte med en 75-15 seier og tok seg greit videre til 8-delsfinalen. Her ble det dessverre stopp, og Ole Kristian endte dermed på en flott 9ende plass. [su_spacer size="20"] I kvinneklassen stilte vi sterkt med Line Kjørsvik i en 16-delsfinale - her hadde hun full kontroll og tok seg lekende lett videre til kvartfinalen. Kvartfinalen skulle by på dramatikk og spenning. Etter en start på matchen som resulterte i at Line lå et stykke bak hennes sveitsiske motstander - klarte Line å krige seg tilbake. Det så lyst ut - Line var på 73 poeng når det ble et nytt opplegg, med brekkballen klar. Brekkballen satt, men kulene ville ikke spille på lag denne gangen. Det var ingen lyse baller, og hun hadde dårlig tid - kampen var satt på klokke. Det sa stopp på 74 poeng, og motstanderen fikk mulighet. Hun manglet 10 kuler, noe hun klarte. Dermed ble det 74 - 75 tap for Line i kvartfinalen - og en femte plass. Neste gang krysser vi fingrene for at marginene er på vår side. [su_spacer size="20"] For våre to veteraner som var videre til finaledagen, så ble det full pott i 16-delsfinalen, hvor Bjørn Erik Bergh imponerte med en sterk seier over 4 x europamester Manuel Pereira. Videre til 8-delsfinalen så ble det dessverre for tøft for Bjørn Erik, som måtte takke for seg. En flott 9ende plass på han også. Men, igjen hadde vi ingen dårligere enn Didrik Vatne, og vi skulle virkelig få en ny triller av en biljardmatch. Didrik får også en noe treg start, og ligger bakpå store deler av matchen. Etterhvert finner han ut av ting og jobber seg sakte men sikkert oppover. Plutselig er han forbi - og hans italienske motstander kjenner på presset. På samme måte som Line så spiller Didrik seg opp til å mangle to kuler - også her er den nest siste brekkballen. Brekkballen sitter, men det blir ikke lys ball på neste støt. Han gjør et tappert forsøk på en putt - men bom. Hele den norske gjengen ser på hverandre. Blir det reprise fra Line-matchen? Italieneren mangler 10 kuler, men takler ikke presset. Didrik får en ny sjanse til å avslutte denne kvartfinalen - og gjør det! Didrik Vatne er i semifinalen i 14.1 for veteraner! Semfinalen var mot Portugisiske Henrique Correia. Dette var en helt annen kamp en kvartfinalen. Didrik er på hele tiden og spiller sterkt. Et par bra serier hver resulterer i at de er a jour 78 poeng, og Correia er på bordet og nærmer seg sluttresultatet på 100. Med 12 kuler igjen gjør portugiseren et støt som resulterer i forløp. Så skjer det noe interessant. Correia tar ballen før den går nedi hullet - med full forståelse over at det kommer til å bli forløp og Didrik sin tur. Dommeren reagerer på noe som blir regnet som usportslig (altså å ta kulen før den går i forløp), og Correia blir straffet med 15+ poeng til Didrik. Didrik mangler da kun 7 kuler. Han spiller seg nok en gang opp til 99 poeng. Bom. Man kan da se håpet tilbake i portugiseren - og han skal ikke gi fra seg denne muligheten, noe han heller ikke gjorde. Dermed ble det et 99-100 tap på Didrik, som endte opp med en KANON 3.plass og er nå bronsemedaljør i et EM! [su_spacer size="20"] Nå er medaljeseremonien over - Didrik har bronsemedaljen rundt halsen. Vi gratulerer! [su_spacer size="20"] I morgen starter 10-ball, og vi gleder oss massivt til nye spennende matcher. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Torsdag 19/7 - Dag 2 [su_spacer size="20"] For en dag! Gjengen har virkelig stått på og det har gitt resultater. Dagen i dag startet med de første matchene i  mesterskapet. EM åpnes som vanlig med 14.1. Kl.09.00 var flere håpefulle norske utøvere klare til å sette i gang, og vår siste utøver var ikke ferdig før rundt i 00.30-draget. Det jeg ønsker å trekke frem fra dagens resultater er kjempeinnsatsen til Nina som stilte i kvinneklassen i denne disiplinen. Hun tok seg greit videre til siste 32 - som er en kjempeprestasjon. Her trakk hun dessverre det korteste strået. Nina var ikke den eneste kvinnen i klassen - vi stiller også med Line Kjørsvik som også tok seg greit videre til siste 32. Men, veien videre til siste 16 ble ikke den letteste. Man kan si at det ble en "slitematch", som holdt en god gjeng av den norske delegasjonen våkne kanskje en time for lenge. Pytt! Hva gjør vel det når vi får seieren i boks etter en spennende match? Det vil si at vi har Line med i siste 16 i kvinneklassen. Tre andre som imponerte STORT er gutta vår i U17 - de har alle tatt seg videre til siste 32! 3/3 = kjempe laginnsats. På den andre siden av skalaen finner vi gamlegutta - altså veteranene. Her har vi også med oss noen videre til morgendagen og siste 32. Didrik Vatne og Bjørn Erik Bergh skal kjempe om Norges ære i denne klassen. For å summere vil jeg si at det har vært en suksessfull dag for den norske troppen - og morgendagen kommer til å by på masse moro og spenning. Gleder meg allerede. [su_spacer size="20"] - Lagledern [su_spacer size="20"] Onsdag 18/7 - Dag 1 [su_spacer size="20"] I skrivende stund sitter undertegnede noe trøtt på hotellrommet - det har vært en lang dag. Dagen for de fleste startet med avreise fra rundt omkring i Norge. Vi møttes en stor gjeng i Amsterdam, hvor vi samlet dro videre til Veldhoven. Det gikk slag i slag med check-in, møter, informasjon osv., frem til åpningsseremonien startet. Dette var en seremoni som var preget av masse lys, dans, flammer og action - i tillegg til den tradisjonelle flaggbæringen og presentasjon av hver nasjon. Lydig som gjengen er så møttes vi etterpå til et lagmøte - hvor viktig informasjon ble gitt ut. [su_spacer size="20"] Etter en lang og innholdsrik dag med mange inntrykk er det på tide å ta kveld. Tidlig opp i morgen da det er mange spennende kamper som starter allerede 09.00, og etterfulgt av like så spennende kamper 10.45. Gleder meg til en nervepirrende biljarddag i morgen. [su_spacer size="20"] - Lagledern
Mesterskapet er i år EPBFs 40-års jubileumsmesterskap og alle klasser er samlet på Hotel & Congress Center NH Köningshof  (Locht 177, 5504 RM Veldhoven, Netherlands) i tidsrommet 19.-31. juli (reisedager 18.juli og 1. august).

DEN NORSKE TROPPEN I VELDHOVEN

SeniorsGjermund FlageHyllestad IL, BGStiller uten støtte
SeniorsHenrik HagenBex BKStiller uten støtte
SeniorsAllan SøgnenGrenland BKStiller uten støtte
Nedenfor vil alle resultater fra EM bli publisert så snart de er klare. Trykk på fanene for å se resultatene i de ulike disiplinene. [su_tabs][/su_tab][su_tab title="8-Ball"]

Resultater EM - 8-Ball - 2018

28/7Junior U179-Ball1Ole Kristian RudshavnValentyn Koberts 7 - 2
28/7Junior U179-Ball1Simon ThomassenLuka Galic7 - 5
28/7Junior U179-Ball1Emil André Gangfløt Arseni Sevastyanov7 - 6
28/7Junior U199-Ball1Gard Eiken Flage W.O.
28/7Junior U199-Ball1Ole-Tobias Tanilon Gangfløt Dani Kaliaiev 5 - 8
[/su_tab] [su_tab title="10-Ball"]

Resultater EM - 10-Ball - 2018

21/7Junior U1910-Ball1Ole-Tobias Tanilon GangløtNikolay Zhelev7 - 2
21/7Junior U1910-Ball1Gard Eiken FlageW.O.
21/7Junior U1710-Ball1Simon ThomassenNikita Mittcev4 - 6
21/7Junior U1710-Ball1Ole-Kristian RudshavnEmil-André Gangfløt6 - 5
21/7Jenter10-Ball1Nina TorvundViktoria Gurova5 - 4
21/7Jenter10-Ball1Astrid Eiken FlageDaria Cheprasova0 - 6
21/7Veteran Herrer10-Ball1 Allan SøgnenKai Burkhardt5 - 7
21/7Veteran Herrer10-Ball1Dag-Jøran Aralden Andreas Weber7 - 5
21/7Veteran Herrer10-Ball1Didrik VatneArno Hartman7 - 5
21/7Veteran Herrer10-Ball1Henrik HagenKent Karlsson 6 - 7
21/7Veteran Herrer10-Ball1Gjermund Flage Jiri Marsalo4 - 7
21/7Veteran Herrer10-Ball1Jørgen NilsenPasi Kakkonen 7 - 1
21/7Veteran Herrer10-Ball1Tom BjerkeRado Doroslovac7 - 4
21/7Veteran Herrer10-Ball1Bjørn Erik BerghAndras Varadi5 - 7
21/7Veteran Herrer10-Ball1Bjørn BrattebergDirk Schwedes0 - 7
21/7Rullestol10-Ball1Kim Ronny David Slacek5 - 3
21/7Herrer10-Ball 1Mats B. SchjetneStefano Dellino8 - 7
21/7Herrer10-Ball1Matias SætreTomas Larsson7 - 8
21/7Kvinner10-Ball1Line Kjørsvik Sylvie Cammas6 - 1
21/7Veteran Kvinner10-Ball 1Ine HelvikW.O.
21/7Jenter10-BallW1Nina TorvundCindy Keller5 - 4
21/7Veteran Kvinner10-BallW1Ine Helvik Alexandra Lambauer5 - 4
21/7Rullestol10-BallW1Kim Ronny NygårdFred Dinsmore3 - 5
21/7Kvinner10-BallW1Line KjørsvikKibaroglu Eylul6 - 3
21/7Junior U1910-BallWQGard Eiken FlageDanil Kalialev7 - 5
21/7Junior U1710-BallWQOle-Kristian RudshavnOskar Jamorski2 - 6
21/7Veteran Herrer10-BallWQDag-Jøran AraldenJouni Nykanen 5 - 7
21/7Veteran Herrer10-BallWQDidrik Vatne Miroslav Kremenovic7 - 6
21/7Veteran Herrer10-BallWQJørgen NilsenDaniel Meierhofer7 - 0
21/7Veteran Herrer10-BallWQTom Bjerke Jan Mrnak7 - 5
21/7Herrer10-BallWQMats B. SchjetneDenis Grabe4 - 8
21/7Veteran Kvinner10-BallWQIne HelvikStella Julien5 - 1
22/7Jenter10-BallWQNina TorvundValeriia Trushenvskaia4 -5
22/7Kvinner10-BallWQLine KjørsvikLouise Furberg5 - 6
21/7Junior U1910-BallL1Ole-Tobias Tanilon GangfløtW.O.
21/7Veteran Herrer10-BallL1Henrik Hagen W.O.
21/7Veteran Herrer10-BallL1Gjermund Flage W.O.
21/7Veteran Herrer10-BallL1Bjørn BrattebergW.O.

19/7Veteran Herrer14.11Tom BjerkeRado Doroslovac44 - 75
19/7Veteran Herrer14.11Bjørn BrattebergMario Maerz53 - 75
19/7Veteran Herrer14.11Allan SøgnenKai Burkhardt75 - 48
19/7Veteran Herrer14.11Didrik Vatne W.O.
19/7Veteran Herrer 14.11Dag-Jøran AraldenW.O.
19/7Veteran Herrer14.1 1Jørgen NilsenW.O.
19/7Veteran Herrer 14.11Bjørn-Erik Bergh W.O.
19/7Kvinner14.11Line KjørsvikAnna Prysazhnuka75 - 37
19/7Kvinner14.11Nina TorvundRiikka Saaranen75 - 35
19/7Junior U1714.11Emil-André GangfløtYannick Pongers75 - 25
19/7Junior U1714.11Ole-Kristian Rudshavn Sonny Haegmans75 - 33
19/7Junior U1714.11Simon Thomassen W.O.
19/7Junior U1914.11Ole-Tobias Tanilon GangfløtKaro Langstroem 71 - 100
19/7Junior U1914.11Gard Eiken FlageW.O.
19/7Herrer14.1W1Mats B. SchjetneAlbin Ouschan52 - 100
19/7Veteran Herrer 14.1W1Dag-Jøran AraldenBerislav Silic75 - 32
19/7 Veteran Herrer 14.1 W1Didrik VatneJanick Navne75 - 7
19/7Veteran Herrer14.1W1Bjørn-Erik BerghJouni Nykanen54 - 75
19/7Veteran Herrer14.1W1Gjermund FlageManuel Pereira9 - 75
19/7Veteran Herrer14.1 W1Jørgen NilsenJames Telfer18 - 75
19/7Veteran Herrer14.1 W1Allan SøgnenDirk Schwedes68 - 75
19/7Veteran Herrer14.1WQDidrik VatneFrank Willner75 - 26
19/7Veteran Herrer14.1WQDag-Jøran AraldenMichael Stark56 - 75
19/7Kvinner 14.1WQLine KjørsvikSilvia Gaudino75 - 45
19/7Kvinner14.1WQNina Torvund Jasmin Ouschan18 - 75
19/7Junior U1714.1WQEmil-Andre GangfløtJere Virtaranta 66 - 75
19/7Junior U1714.1WQOle-Kristian RudshavnArseni Sevastyanov75 - 39
19/7Junior U1714.1WQSimon ThomassenDominik Jastrzab49 - 75
19/7Junior U1914.1WQGard-Eiken FlageChristian Froehlich71 - 100
19/7Herrer14.1L1Mats B. SchjetneW.O.
19/7Herrer14.1L1Matias SætreLefteris Georgiou100 - 21
19/7Veteran Herrer14.1L1Bjørn-Erik BerghTero Nieminen75 - 54
19/7Veteran Herrer14.1L1Tom BjerkeGuenther Willius66 - 75
19/7Veteran Herrer14.1L1Jørgen Nilsen W.O.
19/7Veteran Herrer14.1L1Gjermund FlageKent Karlsson42 - 75
19/7Veteran Herrer14.1L1Allan SognenMarco Penta75 - 64